Handel elektroniczny mało popularny wśród europejskich internautów

Wysoki odsetek użytkowników Internetu w krajach europejskich wcale nie oznacza równie dużej liczby osób korzystających z rozwiązań handlu elektronicznego. Wnioski takie zaprezentowali analitycy Gartner Group na sympozjum towarzyszącym odbywającej się w tym tygodniu w Cannes imprezie ITxpo '99.

Wysoki odsetek użytkowników Internetu w krajach europejskich wcale nie oznacza równie dużej liczby osób korzystających z rozwiązań handlu elektronicznego. Wnioski takie zaprezentowali analitycy Gartner Group na sympozjum towarzyszącym odbywającej się w tym tygodniu w Cannes imprezie ITxpo '99.

Z badań zaprezentowanych przez specjalistów Gartner Group, wynika, że chociaż Szwecja, Finlandia i Dania mają największy w Europie stosunek liczby internautów do liczby mieszkańców, wcale nie zajmują czołowych miejsc pod względem liczby osób korzystających z handlu elektronicznego.

Zdaniem analityków, w tym roku wskaźnik wykorzystania Internetu w Europie wzrośnie aż o 70%, co oznacza, że liczba użytkowników globalnej sieci wyniesie 60,4 mln (35,3 mln w roku ubiegłym). W większości europejskich krajów Internet jest głównie wykorzystywany jako źródło informacji oraz narzędzie komunikacji. Wykorzystanie sieci do handlu elektronicznego jest znacznie mniej popularne. Państwami, które przodują pod względem skali sprzedaży online, są obecnie Wielka Brytania i Holandia, chociaż odsetek mieszkańców korzystających z Internetu nadal najwyższy pozostaje w krajach skandynawskich.

W krajach europejskich czterokrotnie większą popularnością od Internetu zaczynają cieszyć się wszelkiego rodzaju elektroniczne urządzenia przenośne. Telefony komórkowe prawdopodobnie staną się najważniejszymi narzędziami do prowadzenia handlu elektronicznego na przestrzeni kilku najbliższych lat, głównie dzięki ich wszechobecności i użyteczności. Z kolei nowe rozwijające się technologie pozwolą na komunikację telefonów z innymi urządzeniami, jak również na bezpośredni dostęp do systemów transakcyjnych.

"Do roku 2004 w Europie 40% transakcji elektronicznego handlu detalicznego będzie przeprowadzanych za pomocą urządzeń bezprzewodowych" - przewidują analitycy z Gartner Group.

Istotną rolę w rozwoju handlu elektronicznego w Europie ma też odegrać telewizja cyfrowa.