Halo, mostek! Tu IT!

Dlatego musi być proces zarządzania IT w skali firmy, bo to jest proces biznesowy. Jeśli nie - to albo rozwiązanie przyjdzie za późno, albo będzie za drogie, albo niefunkcjonalne. Nie myślę przy tym o precyzyjnym wytyczaniu marszruty na wiele lat. Jednak warto przekonać biznes, że z punktu widzenia IT firma telekomunikacyjna, taka jak Vectra, jest niczym supertankowiec, potężna jednostka, którą cechuje własna inercja. Jest jednostką dobrze manewrującą, ale poprzez stopniową korektę kursu. Nikt przy zdrowych zmysłach nie zażąda od płynącej pełną parą jednostki zwrotu o 180 stopni w miejscu. Nie sterujemy łódeczką, są procesy, których wprowadzenie lub zmiana wymaga czasu. Ważna zatem dla nas jest sprawna komunikacja z "mostkiem" - biznesem" - podkreśla Sławomir Topczewski.

Korzyści zbudowane na porozumieniu

Za swój największy sukces Sławomir Topczewski uważa budowę takich relacji pomiędzy IT a innymi obszarami firmy, dzięki którym nikt nie próbuje rozwiązywać problemów organizacyjnych poprzez kupno nowego systemu. "W polskim IT to sytuacja niestety częsta. W Vectrze zamiast zakupu aplikacji mających być odpowiedzią na problem, a wymagających kaustomizacji, wdrożenia, upgrade’u, udało się kilka razy zaproponować proste i jasne rozwiązania organizacyjno-technologiczne. Mimo że firma rozwija się, ma kilkaset tysięcy abonentów, konsoliduje intensywnie rynek - te proste rozwiązania okazują się efektywne i z nawiązką wystarczające" - mówi Sławomir Topczewski. Takie uproszczenie procesów jest punktem wyjścia do automatyzacji w przyszłości, ale zarazem nie można go ominąć - bez tego przyszłe rozwiązanie będzie skomplikowane i wadliwe.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Jakie korzyści przyniosło CenterNet Mobile wytworzenie klimatu dla dobrych relacji IT - biznes? "Jesteśmy operatorem specyficznej, pionierskiej marki "w rodzinie", telefonii komórkowej kierowanej do osób starszych, które wcześniej miały niewielki kontakt z technologią. Pojawiały się zatem kwestie całkiem nieobecne w masowych sieciach komórkowych. Tak prosta sprawa jak doładowanie konta czy usługa SMS, wymagały nowego podejścia - i pomysł wyszedł właśnie od IT. To się powtarza w kolejnych sytuacjach i dotyczy zarówno rozwiązań, które łączą się z aplikacjami, jak i sprzętowych. Mamy do czynienia z fenomenem - powstaniem kultury organizacyjnej w IT, która mocno ukierunkowuje pracowników działu na klienta" - mówi Tomasz Kulisa. A skoro już raz IT otwarło się na klienta... "Korzyści i możliwości z tego płynące są niezwykle obiecujące. IT przecież zawsze ma wiedzę z pierwszej ręki o zachowaniach i odbiorze przez klienta produktów technologicznych, podobnie jak marketing, ale lepiej ten feedback rozumie. I teraz, kiedy jest bardziej skłonne podzielić się tą wiedzą, wyjść naprzeciw biznesowi z taką informacją - uzyskujemy kapitalne przełożenie na biznes" - mówi Tomasz Kulisa.

Można sobie wyobrazić szereg zagrożeń, jak choćby odejście pracowników, dla empatycznej kultury w IT CenterNet Mobile. Zagrożeń o tyle istotnych, że kultura mocno wspiera unikalną pozycję biznesową operatora. "Uważam, że szczególnie w miarę wzrostu firmy to będzie bardzo duże wyzwanie. Oczywiście, chcemy, aby w utrzymaniu naszej specyficznej kultury organizacyjnej pomogli sami ludzie, by wyłoniła się grupa ambasadorów takiego podejścia. Na razie to się sprawdza, bo nie potrzebujemy programu zarządzania talentami" - śmieje się Tomasz Kulisa. "A nowi pracownicy, świeży narybek, ma wpojone nastawienie na kooperację, co dobrze wróży" - dodaje. Jak podkreśla, większość GSM-ów wyrosła z lat 90., kiedy język marketingu i IT był zupełnie różny: organizacje, którym nie udało się pokonać dystansu między stronami będą mieć coraz więcej kłopotów z prowadzeniem biznesu.

Spotkamy się w Internecie

Przyszłość rynku to zdaniem Sławomira Topczewskiego, obok powstania nowych usług i pakietów usług, przede wszystkim konsolidacja oraz drastyczny wzrost konkurencji. "Na rynku najważniejszym wydarzeniem będzie teraz premiera kolejnych platform cyfrowych, to wywoła ferment. Cały rynek zacznie - z korzyścią dla klienta - działać agresywniej.


TOP 200