Hakia - wyszukiwarka Prokomu

Prokom Software angażuje się w projekt o nazwie Hakia, wyszukiwarkę nowej generacji, która potrafi przetwarzać zapytania zadawane w języku naturalnym. Na razie przedsięwzięcie znajduje się w fazie beta. Debiut przeglądarki przewidziano na początek 2006 r.

Prokom Software angażuje się w projekt o nazwie Hakia, wyszukiwarkę nowej generacji, która potrafi przetwarzać zapytania zadawane w języku naturalnym. Na razie przedsięwzięcie znajduje się w fazie beta. Debiut przeglądarki przewidziano na początek 2006 r.

"W sprawie Hakii nie mamy jeszcze wiele do powiedzenia. Formalnie jesteśmy partnerem tej firmy. Więcej szczegółów dotyczących projektu, planów, naszego zaangażowania i nowych funkcjonalności będziemy mogli podać dopiero w lutym przyszłego roku" - poinformował w rozmowie dla Computerworld online Krzysztof Król, zastępca dyrektora departamentu komunikacji korporacyjnej w Prokom Software. Zgodnie z publikacją, m.in. Pulsu Biznesu, programiści gdyńskiej spółki stworzą w ramach projektu Hakia rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Oprócz oprogramowania, Prokom zainwestuje także w ten projekt.

Hakia - wyszukiwarka Prokomu

RYSZARD KRAUZE, PREZES PROKOM SOFTWARE

Twórcy Hakii podkreślają, że jest ona pierwszą wyszukiwarką, której wyniki będą odpowiedzią na pytania, które użytkownicy zadają w języku naturalnym. Nie będzie więc konieczne skracanie wpisywanego hasła do najistotniejszych wyrazów. Hakia podkreśla, że jest wyszukiwarką opartą na "znaczeniu" haseł. Jej twórcy liczą, że powinna się spodobać przede wszystkim tym użytkownikom, którzy potrzebują odpowiedzi na skomplikowane zapytania, w tym naukowe. Wyszukiwarka ma zawierać mechanizmy samouczenia, podnoszące trafność wyników w miarę kolejnych pytań.

W założeniu twórców Hakia.com ma odpowiadać na pytania w wielu językach. Na razie jednak nie obsługuje języka polskiego - tak więc ani trafność odpowiedzi, ani ich liczba nie imponują. Dużo lepiej prezentują się wyniki dla zapytań w języku angielskim. Zgodnie z założeniami twórców, Hakia.com nie będzie koncentrować się na prostym odszukaniu ciągu słów kluczowych, lecz w pewnym sensie na udzieleniu gotowej odpowiedzi na zadane pytanie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200