Hakerzy używają PlayStation 3 do łamania haseł

Nick Breese, jeden z pracowników amerykańskiej firmy Security-assessment.com, przeprowadził bardzo ciekawe doświadczenie z wykorzystaniem PlayStation 3. Mianowicie odkrył on, że konsola Sony idealnie nadaje się do... Łamania haseł.

Całe doświadczenie, nazwane potem "CrackStation", zapoczątkowano dokładnie sześć miesięcy temu. Do jego przeprowadzenia użyto procesora znajdującego się w PS3. Technologia ta nazywana jest Cell Broadband Engine (CBE) i powstała dzięki połączeniu sił takich firm jak IBM, Toshiba oraz Sony. Procesor znany jest bliżej pod nazwą "Cell" i składa się z jednej jednostki skalarnej oraz ośmiu wektorowych.

Hakerzy używają PlayStation 3 do łamania haseł

Budowa ma związek ze sposobem przetwarzania informacji. W PlayStation 3 operacje wykonywane są wektorowo (wiele operacji jednocześnie) a nie skalarnie (jedna operacja na raz). Umożliwia to uruchomienie wielu operacji kryptograficznych w jednym momencie.

Jak twierdzi Breese, to właśnie dlatego PS3 idealnie nadaje się do kryptografii. Procesory Intela zaprojektowane są do tego, by z jak największą wydajnością przeprowadzać bardzo skomplikowane operacje. Natomiast konsola Sony radzi sobie świetnie z operacjami prostymi. Jest więc niezastąpiona w kryptografii, w której trzeba przeprowadzać jak najszybciej ogromną ilość prostych operacji.

Największym problemem w tej dziedzinie jest czas, jaki trzeba poświęcić na łamanie haseł. Okazało się, że dzięki PlayStation 3 może on spaść nawet stukrotnie!

Breese zdaje sobie sprawę z tego, że jego odkrycie może być użyte w niewłaściwy sposób. Ma jednak nadzieję, że zostanie ono wykorzystane po to, by tworzyć bardziej zaawansowane zabezpieczenia.

W swojej pracy Breese używał popularnego w kryptografii algorytmu MD5. To właśnie tu PlayStation 3 radziło sobie najlepiej. Liczba przeprowadzonych operacji na sekundę wynosiła 1,4 miliarda.

Zdaniem autora eksperymentu, mamy do czynienia z prawdziwym przełomem w świecie komputerowym. Odkrycie szybkości z jaką może pracować PlayStation 3 może okazać się bardzo ważne z punktu widzenia tworzenia nowych zabezpieczeń. Co więcej, stwarza to możliwość dalszego zwiększania wydajności sprzętu.

Brees próbował przeprowadzić podobne doświadczenia z innymi procesorami, ale wyniki jakie otrzymał nie powalały na kolana.

Jak przyznał sam autor eksperymentu, nie spodziewał się on, że wyniki uzyskane przez PlayStation 3 będą aż tak dobre. Jedynym powodem dla którego zdecydował się użyć konsoli Sony to... Fakt, że mógł ją dostać za darmo od swojego pracodawcy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200