HP żegna erę PC - co dalej z PSG?
- 31.08.2011, godz. 08:30
HP, największy na świecie producent komputerów osobistych, dołącza do firm sugerujących "koniec ery klasycznych komputerów PC", ale jednocześnie rezygnuje z rozwijania konkurencyjnych dla PC tabletów i smartfonów.
Polecamy: IBM ogłasza koniec ery komputerów PC
Zobacz również:
- Przyjdzie AI i poprawi pracę
- Jeden z intelowskich działów produkujący chipy stanie się niezależną spółką
Dość ogólnikowe sugestie o planach sprzedaży lub wydzielenia PSG z HP wywołały duże zainteresowanie mediów. Bo HP jest obecnie największym na świecie producentem tego rodzaju sprzętu, a jego dział komputerów osobistych generuje prawie jedną trzecią obrotów firmy. Jak mówił Leo Apotheker, prezes HP, pozbycie się PSG ma umożliwić firmie koncentrację na segmencie biznesowym, sprzęcie, oprogramowaniu i usługach oferowanych dla korporacji oraz małych i średnich firm. Czyli segmencie rynku zapewniającym znacznie wyższe marże. Warto przypomnieć, że jest to uzasadnienie praktycznie identyczne z tym, co mówił dyrektor finansowy IBM, Mark Loughridge w 2004 r., gdy firma ta zapowiadała sprzedaż działu komputerów osobistych.
Koniec z rozwojem tabletów i smartfonów
Jeśli chodzi o tablety i smartfony, to - mimo że przedstawiciele HP regularnie zapewniali, że jest to ważny element nowej strategii - okazało się, że popyt jest wyjątkowo niski i wprowadzone na rynek zaledwie 50 dni wcześniej tablety TouchPad nie tylko nie są w stanie konkurować z iPadami, ale zalegają w magazynach. Wyjątkowo szybkie podjęcie decyzji o zaprzestaniu ich produkcji, już w niecałe dwa miesiące po premierze, to jednak decyzja zaskakująca. Praktycznie oznacza, że zakup w ubiegłym roku firmy Palm za 1,2 mld USD okazał się inwestycją nietrafioną i spisaną na straty, pomimo że HP nie zapowiada całkowitego zaprzestania rozwoju systemu webOS.
Polecamy: Intel inwestuje 300 mln USD w komputery przenośne
Warto zwrócić uwagę, że gdy HP ogłosił wyprzedaż zgromadzonych zapasów, obniżając cenę wycofywanych z produkcji urządzeń z ok. 400 USD (cena podobna jak iPada) do 100 USD, okazało się, że jest to hit rynkowy i najlepiej sprzedający się w sierpniu tablet, po który w USA ustawiały się długie kolejki. Można z tego wyciągnąć wniosek, że na rynku jest jeszcze dużo miejsca dla producentów, którzy są w stanie wprowadzić do sprzedaży tanie modele tego typu urządzeń.
Zbyt mała opłacalność produkcji PC
Według Gartnera, w II kw. br. sprzedaż komputerów osobistych na świecie wzrosła tylko o 2,3%, a więc znacznie mniej niż przewidywane wcześniej 6,7%. Wśród producentów największy, 17,6%, udział miało HP, wyprzedzając Della (12,5%), Lenovo (12,2%) i Acera, który spadł z wcześniejszej drugiej pozycji na czwartą.
Dla porównania, w 2010 r. dział oprogramowania HP miał najwyższą, ok. 20-proc. dynamikę wzrostu, generując prawie 20% zysku, choć jego udział w obrotach HP był wciąż niewielki i wyniósł zaledwie 3% (3,6 mld USD w 2010).
Polecamy: Technologie IT, które przetrwały do dziś
Z finansowego punktu widzenia wydaje się, że najkorzystniejsza dla HP byłaby sprzedaż PSG, umożliwiająca uzyskanie znaczących środków na inwestycje w działy przynoszące większy poziom zysków.
- 2002 - HP przejmuje Compaqa, największego wówczas producenta komputerów PC.
- 2005 - dział komputerów osobistych IBM zostaje przejęty przez chińską firmę Lenovo.
- 2011-2012 - HP sprzedaje Personal Systems Group - swój dział komputerów osobistych?