HP zacznie pobierać opłaty za aktualizację firmware'u

HP oświadczyło, że 19 lutego zacznie pobierać opłaty za dostęp do serwisu oferującego aktualizacje firmware'u swoich serwerów.

Hewlett-Packard wcześniej udostępniało aktualizacje za darmo. Wystarczyło wejść do centrum pomocy i pobrać odpowiednie zasoby. Od 19 lutego scenariusz ten zostanie nieco zmodyfikowany. Na ten dzień bowiem HP zapowiedziało rozpoczęcie pobierania opłat za aktualizację firmware'u.

Zmiana uderzy szczególnie w posiadaczy i użytkowników mikroserwerów HP z linii ProLiant. Dorobiły się one licznego grona wielbicieli właśnie ze względu na niską cenę i szeroki wachlarz funkcji.

Zobacz również:

  • Nowa siedziba Centrum Rozwoju Technologii Google Cloud w Warszawie

Oczywiście, są i odstępstwa od reguły. Wszelkie aktualizacje pozostaną darmowe dla posiadaczy ważnych jeszcze gwarancji, abonamentu HP Care Pack, albo innych umów obejmujących pomoc techniczną. Najtańszym wariantem jest więc zakupienie pakiet Care Pack na 3 lata. To wydatek rzędu 126 dolarów. Być może nie aż tak dużo. Najtańsze serwery ProLiant to jednak koszt nawet 350 dolarów. W takiej sytuacji dodatkowy pakiet stanowi niemal 30% ceny urządzenia.

HP zacznie pobierać opłaty za aktualizację firmware'u

Mary McCoy / fot. HP

Mary McCoy z HP oświadczyła na blogu, że wprowadzenie opłat ma zapewnić klientom... dostęp do najświeższych aktualizacji. Zgadza się. Według McCoy, najświeższy firmware HP to zasób o dużej wartości, zwłaszcza dla klientów, którzy cenią maksymalną wydajność i bezpieczeństwo swojego IT. Na koniec tłumaczy, że jest to powszechna w branży praktyka (nie stosuje jej jeszcze tylko Dell) i że mimo tego niepopularnego ruchu klienci nadal mogą polegać na HP.

Znawcy branży komentują złośliwie, że z wypowiedzi Mary McCoy wcale nie wynika że celem wprowadzenia opłat jest wsparcie procesu tworzenia najwyższej jakości oprogramowania. Raczej, że stanowią one dodatkowy koszt ponoszony na poczet optymalizacji działania sprzętu marki HP.

Nie wiadomo też, czy płacić trzeba będzie także za tak zwane "krytyczne poprawki", a więc takie, konieczne do poprawnego działania urządzenia.

Serwis ZDNews przypomina natomiast, że o ile gwarancja na sam sprzęt HP obowiązuje przez rok, o tyle na przykład na oprogramowanie ProLiant do zarządzania serwerami, udzielana jest tylko na 90 dni od daty zakupu. W tym wypadku, klient zostaje bez wsparcia w postaci aktualizacji firmware'u już po trzech miesiącach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200