HP przejmuje 3Com za 2,7 mld USD

Wchłonięcie 3Com przez HP może zmienić kształt obecnego rynku IT, zwłaszcza w obszarze sieciowym - rozwiązań dla centrów danych oraz przełączników i routerów ethernetowych klasy korporacyjnej. Przejęcie stanowi także element walki z konkurencją, której głównym przedstawicielem jest Cisco wraz ze swoimi nowymi partnerami (m.in. EMC, VMware).

Decyzja o przejęciu 3Com zapadła równo 30 lat od jej powstania (współzałożycielem firmy był Robert Metcalfe, twórca Ethernetu). W tym czasie, przechodząc kilkukrotnie wzloty i upadki, 3Com wypracowała sobie pozycję na rynku sieciowym, szczególnie w segmencie przełączników klasy korporacyjnej i rozwiązań dla centrów danych.

Analitycy twierdzą jednak, że atrakcyjność produktów 3Com nie była dla HP głównym motywatorem skłaniającym do wyłożenia 2,7 mld USD w celu przejęcia firmy. W 2003 r. 3Com stworzyła z Huawei Technologies spółkę joint-venture (funkcjonującą pod nazwą H3C), co otworzyło przed nią możliwość szerszego zaistnienia w Chinach. W ten sposób H3C wyprzedziła działania Cisco na tym chłonnym i wciąż rozwijającym się technologicznie rynku IT.

"Decyzja HP o przejęciu 3Com aż w 75 proc. podyktowana jest geograficznym rozlokowaniem działalności firmy (przede wszystkim liczy się tu jej pozycja w Chinach), a jedynie 25 proc. odpowiada za chęć zwiększenia asortymentu produktów." - przekonuje Rob Whiteley z Forrester Research. "Najcenniejszą częścią 3Com jest H3C, czyli spółka z Huawei, generująca rocznie 700 mln USD przychodów w samym tylko Państwie Środka. Dla HP jest to niepowtarzalna okazja do znacznego poszerzenia wpływów na tamtejszym rynku." - dodaje Whiteley.

Abstrahując nieco od stricte analitycznego podejścia dotyczącego przejęcia, należy mieć na uwadze, że 3Com ma również mocne punkty wśród swoich rozwiązań sieciowych. Szczególnie cenne dla HP mogą być przełączniki rdzeniowe 3Com H3C 12500, które są bezpośrednią konkurencją dla Cisco Nexus 7000. Oferta HP w obszarze wysokowydajnych przełączników rdzeniowych dla centrów danych opiera się przede wszystkim na urządzeniu ProCurve 6600 (24 porty 10 GbE) - dodatkowe wsparcie ze strony przejętego 3Com jest zatem znaczące.

Komentuje Roman Napierała, dyrektor zarządzający firmą D-Link w Europie Wschodniej

Przejmując firmę 3Com, HP liczy na podniesienie pozycji na rynku sieciowym, a jednocześnie likwiduje poważnego konkurenta.

Mimo, iż 3Com od kilku lat przeżywał kłopoty, wciąż miał wielu wiernych klientów na rynku SMB. HP de facto kupuje tych klientów, a tym samym - część całego rynku sieciowego.

Przejęcie 3Com to wyraźny sygnał koncentracji sił HP na tym rynku.

Przyjmując skuteczną strategię wobec marki 3Com, HP może być wkrótce najgroźniejszym konkurentem Cisco na rynku rozwiązań sieciowych.

To bardzo pozytywna informacja dla całego rynku, który na realnej konkurencji może tylko zyskać.

Dzięki akwizycji, HP dodatkowo zyska dostęp to routerów brzegowych klasy korporacyjnej 3Com (H3C). Pod względem funkcjonalności seria routerów MSR 3Com jest podobna do swoich odpowiedników z popularnej linii ISR koncernu Cisco. Oferta HP poszerzy się również o narzędzia zwiększające bezpieczeństwo informatyczne w firmach (urządzenia do zapobiegania włamaniom, IPS), produkowane przez 3Com pod nazwą TippingPoint. 3Com ma także niewielkie (ale większe od HP) udziały na rynku rozwiązań VoIP klasy korporacyjnej (seria rozwiązań NBX i VCX IP PBX). Według danych Dell’Oro Group szacowane są na one na ok. 5 proc. (wartość całego rynku określana jest na 16 mld USD).

Przedstawiciele obu firm przyznają, że ewentualne problemy mogą zaistnieć w działach obsługujących produkty z najniższej półki, najpopularniejsze w segmencie konsumenckim. Tu bowiem oferta 3Com i HP często dubluje się (przełączniki, routery, WLAN). Decyzje o pozostawienie poszczególnych rozwiązań mają być dokonywane na bieżąco - miarą przydatności produktu będzie jego innowacyjność i pozycja na rynku.

Transakcja przejęcia 3Com przez HP ma zostać sfinalizowana w pierwszej połowie 2010 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200