HP plus dwa razy 3

Rynek i konkurenci

Z oficjalnych informacji wynika, że systemy 3PAR wzmocnią ofertę HP w zakresie rozwiązań infrastrukturalnych i produktów dedykowanych dla centrów danych. HP zamierza rozwijać m.in. komplementarne wobec oprogramowania VMware vSphere produkty linii 3PAR Utility Storage. Niewykluczone również, że niektóre rozwiązania firmy 3PAR znajdą się w ofercie HP w bliskim sąsiedztwie rozwiązań bazujących na ofercie przejętej półtora roku temu firmy EDS. Rozwiązania linii InServ mogą bowiem posłużyć HP za podstawę do zbudowania własnej infrastruktury służącej do stworzenia oferty usług hostingu i przetwarzania danych w modelu cloud computing. Jako takie produkty 3PAR mogłyby stanowić uzupełnienie oferty działu HP Enterprise Services. Zdaniem części analityków władze koncernu HP starały się jednak przede wszystkim zablokować konkurentowi dogodną drogę rozwoju. Z wcześniejszych deklaracji wynika bowiem, że władze koncernu Dell zamierzały wykorzystać rozwiązania firmy 3PAR przede wszystkim pod kątem rozszerzenia własnej oferty usług w modelu cloud oraz rozwiązań dedykowanych dla centrów danych. Podobne plany ma przecież także HP.

Przedstawiciele HP zapowiadają również zwiększenie inwestycji na rozwój przejętych technologii i wsparcie dla obecnych klientów firmy 3PAR. Jednak bez wątpienia to akcjonariusze tej spółki zyskali najwięcej. W związku z trwającą dwa tygodnie licytacją między koncernami HP i Dell wartość akcji firmy 3PAR wzrosła niemal czterokrotnie, a kapitalizacja spółki kilkukrotnie przewyższa jej roczne przychody.

HP zbiera klocki

W ostatnich miesiącach oczkiem w głowie władz koncernu HP były rozwiązania z zakresu infrastruktury konwergentnej. Przejęcie firmy 3Com pozwoliło na uzupełnienie oferty HP Converged Infrastructure o rozwiązania warstwy komunikacyjnej. W tym miejscu warto dodać, że niebawem z rynku znikną dotychczasowe marki produktów sieciowych HP i 3Com - z rozwiązaniami TippingPoint i ProCurve na czele. Wszystkie marki zastąpi logo HP. Jedynie na rynku chińskim nadal wykorzystywana będzie marka H3C. Podobny los potencjalnie czeka również m.in. pamięci masowe zaliczane do linii 3PAR InServ.

Jednocześnie zakup spółki 3PAR będzie oznaczał możliwość uzupełnienia luk i dalszego rozszerzenia tej oferty własnymi (tj. przejętymi) rozwiązaniami z zakresu pamięci masowych zamiast systemów oferowanych na zasadach OEM. To szczególnie istotne w obliczu nieustannie rosnących wolumenów składowanych i przetwarzanych informacji.

Zdaniem analityków, pełnej integracji oferty HP i 3PAR można będzie spodziewać się najwcześniej za trzy lata. Większość ostatnich inwestycji koncernu HP zmierza natomiast do zbudowania kompleksowego portfolio produktów dedykowanych dla centrów danych. Podobne plany mają również władze firm Cisco, Oracle czy IBM. Nie ma w tym nic dziwnego. Sprzedaż rozwiązań i usług dedykowanych dla centrów przetwarzania danych jest obecnie wysoce opłacalna.


TOP 200