HP będzie kupował producentów aplikacji biznesowych

Obecnie wpływy HP ze sprzedaży oprogramowania stanowią ledwie 3% przychodów firmy. Léo Apotheker, nowy dyrektor generalny koncernu, zamierza to zmienić.

Od początku listopada 2010 r. dyrektorem generalnym koncernu HP jest Léo Apotheker, który wcześniej zajmował podobne stanowisko w SAP. Podczas pierwszego publicznego wystąpienia od momentu objęcia kierownictwa firmy ujawnił on, że strategia rynkowa koncernu z Palo Alto zakłada istotne zwiększenie wpływów z tytułu sprzedaży oprogramowania. Taka deklaracja potwierdza wcześniejsze przewidywania analityków co do kierunku rozwoju firmy pod nowymi zarządzającymi. Zgodnie z oficjalnymi zapowiedziami, oferta oprogramowania HP ma być rozwijana w sposób organiczny lub w drodze przejęć. Taka deklaracja wywołała falę spekulacji na temat ewentualnych kierunków rozwoju oferty oprogramowania HP oraz firm, którymi władze koncernu mogą być zainteresowane.

Analitycy są zdania, że obecnie w ofercie HP brakuje systemów wspierających procesy decyzyjne. Jednocześnie twierdzą, że spośród wszystkich rozwiązań wspierających zarządzanie w ostatnich miesiącach niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się systemy klasy Business Intelligence. Według analityków to właśnie ten sektor jest najbardziej prawdopodobnym kierunkiem rozwoju oferty rozwiązań aplikacyjnych HP. James Kobielus, analityk Forrester Research, podkreśla, że taki kierunek rozwoju byłby zgodny z doświadczeniami dyrektora generalnego HP. Leo Apotheker nadzorował bowiem m.in. fuzję SAP i Business Objects. W kontekście ewentualnej fuzji z HP wymieniane są firmy: MicroStrategy, Informatica i Teradata.

Jednocześnie analitycy podważają spekulacje dotyczące ewentualnej fuzji HP i SAP. "Byłby to krok dalece odległy od obszarów, na których HP obecnie się koncentruje. Moim zdaniem taka zmiana w obecnej sytuacji rynkowej dla obu firm wiązałaby się ze zbyt dużym wysiłkiem organizacyjnym. Fuzja z SAP oznaczałaby też bardzo poważne zmiany w ofercie HP" - podkreśla Paul Hamerman, analityk Forrester Research. Według niego, na obszarze oprogramowania wspierającego zarządzanie nie brak jednak rozwiązań wertykalnych, które HP mógłby zechcieć włączyć do oferty. Szczególnie duży potencjał ma być widoczny w zakresie rozwiązań dedykowanych dla służby zdrowia. Pojawiają się również głosy mówiące, że HP mógłby być zainteresowany zacieśnieniem współpracy z Salesforce.com. Warto dodać, że według pojawiających się doniesień HP zamierza zastąpić oprogramowaniem Salesforce.com wykorzystywany obecnie system CRM - Oracle Siebel, z którego - w skali całej korporacji - korzysta ponad 35 tys. użytkowników.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200