HDTV dla wszystkich

Producenci już zacierają ręce. Zadomowienie się na rynku technologii HDTV zaowocuje wielką falą wymiany sprzętu elektronicznego - takie wnioski płyną z wizyty na tegorocznych targach elektroniki użytkowej IFA.

Płaski ekran dla każdego

Stoisko firmy Sharp

Stoisko firmy Sharp

Tereny wystawowe IFA 2006 zdominowały prezentacje odbiorników LCD, systemów nawigacji satelitarnej i oczywiście różnego rodzaju przenośnych gadżetów odtwarzających pliki muzyczne i wideo. Uderzała przede wszystkim mnogość ofert produktów LCD. Od ciekłokrystalicznych paneli można było dostać zawrotu głowy. Były wszędzie. Nawet stojące przy produktach "metryczki", zazwyczaj drukowane na zwykłych kartkach papieru, po bliższym przyjrzeniu się, okazywały się miniaturowymi ramkami LCD. Ilość ciepła wydzielonego przez tysiące zgromadzonych na terenach Messe Berlin płaskich ekranów, starczyłaby pewnie na jeden, albo dwa sezony grzewcze w jakiejś małej miejscowości.

Olbrzymie stoiska, zajmujące "na oko" połowę powierzchni wystawowej niejednych targów odbywających się w Polsce, mieli nie tylko znani producenci ciekłokrystalicznych telewizorów, tacy jak Sharp czy LG. Z rozmachem prezentowało się wiele egzotycznych marek, spośród których Konka czy Skyworth to chyba te bardziej znane.

Audio jeszcze się trzyma

Wzmacniacz Mark Levinson od kuchni

Wzmacniacz Mark Levinson od kuchni

IFA to coś dla ucha i oka, co od lat obrazuje logo wystawy. W Berlinie nie zabrakło producentów sprzętu audio. Na szczęście dla audiofilów - ze względu na przepowiadany "renesans stereo" - nie wszystko kręciło się wokół kina domowego. Można było pooglądać (czasem też posłuchać) wzmacniacze high end marki Krell czy Mark Levinson, w cenie średniej klasy samochodu.

Dostawcy z klasycznego segmentu audio jednakże coraz częściej muszą czynić ukłon w kierunku bardziej masowego rynku. "Szczytem nieprzyzwoitości" były wzmacniacze lampowe firmy Sansui wyposażone w... docking station dla odtwarzaczy iPod. Pewnego rodzaju "przykrość" sprawiał też widok wieżyczek audio typu "fashion product" sygnowanych legendarną, nieco zapomnianą w Europie marką Nakamichi.

High Definition we wszystkich domach

Akcenty retro: magnetowid Loewe z 1971 r

Akcenty retro: magnetowid Loewe z 1971 r

Podczas berlińskich targów producenci skupiali wysiłki na przekonywaniu odwiedzających, że nadszedł już najwyższy czas aby w ich domach zagościła technologia HDTV. Co ciekawe w Berlinie skromniej - niż można było się spodziewać - promowane były nowe formaty zapisu wideo jakie zastąpią DVD - Blu Ray oraz HD DVD. "Wysokorozdzielczych" prezentacji dokonywano na ogół z równoległym pokazem materiałów zapisanych w tradycyjnym formacie znanym z DVD. Różnice były oczywiście bardzo duże. Trzeba jednak przyznać, że część wystawców sama "strzelała sobie gola". Jakość wyświetlanych obrazów High Definition pozostawiała wiele do życzenia, mogąc przekonać do siebie jedynie odbiorców o naprawdę niewygórowanych wymaganiach. Czasem nie odbiegała od nieco poklatkowych, mało płynnych prezentacji na jakie można niekiedy napotkać w polskich marketach . Niektórzy wystawcy zdecydowali się nawet na pokazy (i to pod hasłem "full HD") skalowanych klipów niższej rozdzielczości, z miernym efektem.

Projektor JVC DLA-HD10KS

Projektor JVC DLA-HD10KS

Wiarę w technologię HDTV przywracały tylko naprawdę profesjonalnie przygotowane prezentacje kilku producentów. W pamięć zapadł zwłaszcza pokaz projektora JVC DLA-HD10KS pracującego w technologii D-ILA (autorska odmiana technologii LCOS - Liquid Crystal on Silicon). Jego możliwości przekraczają nawet specyfikacje "Full HD" (rozdzielczość 1920 x 1080p). Potencjał technologiczny jakim już teraz dysponują producenci przekonuje, że kolejna elektroniczna rewolucja - na miarę pojawiania się płyt DVD - jest tuż za rogiem. Już teraz można się do niej odpowiednio przygotować czy właściwie wziąć w niej udział, niezależnie od popularyzacji czy HD DVD. Wystarczy kupić jakiś produkt ze znaczkiem "HD Ready". Na IFA 2006 właściwie wszystko już było "HD Ready". Logo to nie występowało chyba tylko na potrawach serwowanych w targowych restauracjach.

***

Nie tylko kino

IFA to nie tylko domowa rozrywka. Podzas targów wiele miejsca poświęcono także systemom PC, rozwiązaniom sieciowym, samochodowym systemom audio/wideo/GPS czy telefonii komórkowej. Tradycyjnie było też mnóstwo elektronicznych gadżetów.

Konkurs na najoryginalniejszy PC: Silnik, Predator czy Rakieta? Takie produkcje nadają nowe znaczenie pojęciu "składak"

Konkurs na najoryginalniejszy PC: Silnik, Predator czy Rakieta? Takie produkcje nadają nowe znaczenie pojęciu "składak"

Czym teraz zajmuje się reaktywowana firma Commodore? - Ależ to oczywiste: produkuje przenośne konsole do gier, filmów i nawigacji GPS

Czym teraz zajmuje się reaktywowana firma Commodore? - Ależ to oczywiste: produkuje przenośne konsole do gier, filmów i nawigacji GPS

Samochód przyszłości wg. firmy Clarion

Samochód przyszłości wg. firmy Clarion

Długonogie hostessy: nieodłączna atrakcja każdej szanującej się wystawy

Długonogie hostessy: nieodłączna atrakcja każdej szanującej się wystawy