Grunt dla innowacji

Duże zmiany dotyczyć mają też kokpitów menedżerskich. "Środowisko SAS BI Dashboard w wersji 4.3, to całkowicie nowa aplikacja wykorzystująca technologię Flash. Dzięki temu kokpity będą bardziej elastyczne i interaktywne" - podkreśla Piotr Borowik, BI Manager w SAS Institute Polska. Według niego, dzięki wprowadzonym zmianom budowanie rozbudowanych kokpitów menedżerskich ma być równie łatwe co tworzenie prezentacji PowerPoint.

Nieustanne zmiany w zakresie technologii stanowiących serce analityki biznesowej pozwalają również na skrócenie czasu potrzebnego na przygotowanie coraz bardziej złożonych analiz. "Analityka będzie zmieniać i dynamizować działalność biznesową. Kompletną zmianą reguł gry jest choćby wprowadzenie analiz dostępnych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu, decyzji nie będzie trzeba podejmować w ciemno lub na bazie nieaktualnych przesłanek" - tłumaczy Adam Bartos.

W stronę automatyzacji

Z praktycznego punktu widzenia rozwój systemów analitycznych zmierza w kierunku przybliżenia użytkownika biznesowego do klienta. Analityka biznesowa coraz częściej wspierana jest systemami analizy sieci społecznych i rozbudowanymi mechanizmami eksploracji tekstu. Wkracza do kolejnych działów zaangażowanych w sprzedaż, marketing i obsługę klienta. Dla środowisk BI nie brak jednak zastosowań także w procesach back office. "Moim zdaniem analityka będzie coraz bliżej świata BPM. W końcu systemy analityczne dostarczają informacji w punktach decyzyjnych. Dzięki integracji z systemami zarządzania procesami biznesowymi, wieloma z nich można będzie sterować automatycznie. Z czasem analityka obejmie te wszystkie rzeczy, które nieczęsto kojarzą nam się dziś z rozwiązaniami analitycznymi" - mówi Adam Bartos. Jednym z takich zastosowań ma być bieżące wsparcie działalności korporacyjnych departamentów IT.

Jednostkowo lub hurtem

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) wykorzystuje rozwiązania SAS w ramach dedykowanego dla firm ubezpieczeniowych systemu informacji o polisach komunikacyjnych. W zasilanej przez ubezpieczycieli bazie danych znajdują się informacje dotyczące uczestników wypadków drogowych, ich polis OC i AC, udzielonych świadczeń oraz organów odszkodowawczych. Łącznie niemal 150 mln rekordów.

System pozwala na wygodne udostępnianie tych informacji zakładom ubezpieczeniowym. Zapytania mogą być kierowane jednostkowo, dzięki stosownej aplikacji internetowej lub w trybie wsadowym. Od marca br. zadano łącznie około 1,2 mln samych tylko zapytań indywidualnych. Wykorzystanie rozwiązań SAS pozwoliło na znaczne podniesienie wydajności systemu, który dziś może przetwarzać 10 tys. zapytań jednocześnie. Planowane jest również uruchomienie platformy pozwalającej na integrację z aplikacjami ubezpieczycieli w oparciu o architekturę SOA.


TOP 200