Grafika na stronach WWW

Przestrzeganie kilku prostych reguł może wydatnie poprawić wygląd tworzonych stron !WWW.

Przestrzeganie kilku prostych reguł może wydatnie poprawić wygląd tworzonych stron !WWW.

"Nie tylko każdy może malować, ale wszyscy utrzymują, że są artystami" - to powiedzenie, które krążyło wśród moich znajomych, kiedy studiowałem na Akademii Sztuk Pięknych w Sewilli. Przypomina mi się ono, gdy widzę różne strony w World Wide Web. Łatwość posługiwania się wyszukanymi programami graficznymi pozwala prawie każdemu na tworzenie obrazów graficznych, które może niekoniecznie od razu powinny znaleźć się w Internecie.

Fundamentem, jaki legł u podstawy ekspansji !WWW, była i jest łatwość komunikacji. Każdy może tworzyć swoje strony WWW. Warto więc przestrzegać pewnych reguł, które nie krępując zbytnio inwencji twórcy, pozwolą czytelnikowi stron przebrnąć przez nie bez zbędnego znużenia i irytacji.

Czas

Ładowanie stron WWW do pamięci naszego komputera, tak aby wyświetlić je na ekranie, jest bez wątpienia jednym z najistotniejszych czynności związanych z korzystaniem z Internetu. Wiadomo, że czas to pieniądz, a na ogół właśnie użytkownik będzie regulował rachunki za korzystanie z Internetu. Najwięcej czasu zawsze zajmuje ściąganie grafiki.

Każdy wie, że obraz (pozostając "więcej wartym niż tysiąc słów") wygląda znacznie atrakcyjniej niż długa kolumna tekstu. Dlatego dzisiejsze strony WWW są tak obłożone grafiką - w postaci tła, ilustracji, ikon lub obszarów interaktywnych.

Prezentacja danych

Pierwsze uruchomienie nieznanego nam wcześniej programu wywołuje zazwyczaj uczucie zagubienia. W jego przezwyciężeniu niezwykle pomocne jest dobre opracowanie graficznego interfejsu użytkownika. Strony WWW również są takim interfejsem - musimy więc go tak przygotować, aby utrzymać uwagę i zainteresowanie użytkownika tak długo, jak to możliwe.

Trudno przewidzieć, ile czasu użytkownik będzie mógł poświęcić na przeglądanie przygotowanych przez nas stron. Dlatego warto, żeby użytkownik zawsze mógł na samym początku wybrać sposób, w jaki będą mu przekazywane informacje - w postaci tekstowej, mieszanki grafiki i tekstu czy czysto graficznej. Jeśli użytkownik wskaże drugi lub trzeci sposób, dobrze byłoby poinformować go o przetransferowanej liczbie danych.

Położenie

Choć może o tym zapominamy, pajęczyna WWW jest nowym zjawiskiem. Wciąż przybywa użytkowników Internetu. Z początku nie wiedzą oni, jak poruszać się po zawartości serwerów czy odpowiednio korzystać ze wszystkich opcji przeglądarki. Będą oni na naszych stronach WWW szukać wskazówek, które mogłyby ułatwić im korzystanie z przygotowanych informacji. Dlatego zawsze warto pamiętać o dodaniu zestawu narzędzi pomocnych w nawigacji. Wskazane jest też wprowadzenie własnych narzędzi wyszukiwawczych, w których dostępna będzie indeksowa baza zgromadzonych lokalnie zasobów.

Tło

Podkład, na jakim wyświetlana jest strona, może pomóc w uzyskaniu przez naszą stronę niepowtarzalnego charakteru. Nawigowanie po Internecie dostarcza niestety przykładów złego stosowania tła w dokumentach. Przede wszystkim należy unikać różnego rodzaju filtrów graficznych, zniekształcających obraz naturalny (np. często nadużywana funkcja tworzenia 'znaku wodnego' - emboss).

Ikony i przyciski

Kiedy ktoś nie ma zbyt dużego rozeznania w projektowaniu grafiki, nie mówiąc już o tworzeniu interaktywnych aplikacji multimedialnych, łatwo będzie mu popełnić błędy, poprzez które użytkownik może zupełnie stracić orientację. Należy pamiętać chociażby o zachowaniu jednolitej formy graficznej i położeniu wszystkich elementów dodawanych na stronach. Nigdy nie wolno nadawać dwu różnych znaczeń tej samej ikonie.

Unikanie "żółwiej grafiki"

Jak już wspomniałem, w pajęczynie WWW traci się dużo czasu (zwłaszcza w skali globalnej) na ściąganie zbyt rozbudowanej grafiki. Użytkownik zmuszony do długiego oczekiwania z reguły porzuci ściąganie danej strony, zanim zostanie ona wyświetlona w całości. W przypadku większych obrazków warto dawać ich miniaturki w postaci ikon, będące dowiązaniami do obrazów pełnej wielkości (dobrze jest też wskazać, ile miejsca zajmują pliki z obrazami).

Dla monitora o przekątnej 14" nie powinno się umieszczać na stronie obrazów o wymiarach przekraczających 472 pks.

Typografia

Nie wprowadzajmy w błąd użytkownika, umieszczając na stronie tekst podkreślony, a nie będący żadnym dowiązaniem. Powinno się Jak najmniej używać kursywy (którą nieraz trudno odczytać na ekranie) i nagłówków (tworzonych poprzez znaczniki od <H1> do <H6>).

Długość dokumentu

Strony WWW można, przynajmniej teoretycznie, tworzyć dowolnie długie. Warto jednak pamiętać o rozmiarach, jakie oferują monitory graficzne.

Zazwyczaj strona nie powinna być dłuższa niż dwu lub trzykrotność wysokości ekranu (ponieważ początkujący użytkownicy Internetu to często komputerowi nowicjusze, którzy z trudem posługują się paskiem przewijania pionowego).

Dodatkowe opcje

Stosowanie się do wszystkich wymienionych zasad nie powinno jednak oznaczać tworzenia zbyt formalnych i nudnych stron. Dobra grafika może przecież skutecznie przyciągnąć uwagę użytkownika.

Kilka dobrych przykładów można znaleźć pod adresemhttp://www.uib.es/agenda/exhibit/indexuib./html, gdzie prezentowane są prace stworzone przez studentów w ramach projektu European Master in Interactive Multimedia.

Warto też pamiętać o umieszczeniu na stronie pola z naszym adresem poczty elektronicznej. Użytkownicy Internetu często pragną podzielić się swoimi uwagami, a ich sugestie mogą być bardzo pomocne w udoskonalaniu naszej strony.

Antonio Fernandez Coca jest wykładowcą na hiszpańskim uniwersytecie Universitat de Illes Baleares na Majorce. Jest przewodniczącym programu European Master in Interactive Multimedia (MA IMM).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200