Gorące pakiety

Na początku przyszłego roku trzech największych producentów zestawów aplikacji wprowadzi nowe wersje oprogramowania.

Na początku przyszłego roku trzech największych producentów zestawów aplikacji wprowadzi nowe wersje oprogramowania.

Rośnie konkurencja na rynku zestawów aplikacji biurowych, w miarę jak trzech głównych producentów tego typu oprogramowania, Microsoft, Lotus i Corel, przygotowuje się do wprowadzenia na początku 1997 r. nowych wersji swoich produktów. Jak twierdzą analitycy, rywalizacja może spowodować obniżki cen i wymusić na producentach bardziej elastyczne warunki umów licencyjnych dla użytkowników.

W ciągu ostatniego roku zarówno Lotus, jak i Corel przeprowadzili kilka akcji, mających na celu przejęcie części rynku należącego do Microsoftu. Według Dataquest, "gigant z Redmond" posiada obecnie 60% rynku pod względem liczby sprzedanych pakietów, i 84,5% - jeśli chodzi o wpływy. Dzięki promocyjnym ofertom i podpisaniu wielu umów OEM na dostarczanie pakietów wraz ze sprzętem komputerowym, Lotus i Corel odzyskał niewielki fragment rynku. W Polsce konsekwentnie realizowana polityka lokalizacji oprogramowania biurowego sprawiła że, Microsoft zdecydowanie wyprzedza swoich rywali.

Duża sprzedaż, mały zysk

Lotus planuje rozpoczęcie jeszcze bardziej agresywnych działań, aby do końca br. zyskać 30% rynku pod względem liczby sprzedanych zestawów. Ostatnio udział firmy w rynku światowym zwiększył się z 10 do 26,3%. Jednak obniżki cen spowodowały, że pod względem przychodów ze sprzedaży pakietów udział Lotusa pozostał na poziomie 8%. Pod koniec br. spodziewana jest najnowsza, już w pełni 32-bitowa wersja Lotus SmartSuite 97. Polskiej wersji należy spodziewać się najwcześniej w II kw. 1997 r.

Połowiczny sukces

W I kw. przyszłego roku pojawi się także nowy Corel Word Perfect Suite 8.0. Pod koniec br. na rynek wprowadzona zostanie także wersja napisana w języku Java. Ma być ona dostarczana wraz z komputerami sieciowymi (będzie o 20-30% tańsza od wersji dla Windows).

W ciągu 9 miesięcy od daty zakupu WordPerfecta od Novella, Corel prowadząc agresywną politykę cenową osiągnął 51% udział w sprzedaży detalicznej. Ogólnie jednak udział kanadyjskiej firmy w rynku pakietów, pod względem liczby sprzedaży wynosi zaledwie 7,5%. "Mimo że jesteśmy znacznie krócej na tym rynku, nasz udział w nim zwiększa się. Na obniżenie cen naszego pakietu miało wpływ nie tylko zmniejszenie marży, ale także obniżenie kosztów produkcji, głównie przez wprowadzanie wszystkich naszych produktów na płytach CD" - powiedział Michael Cowpland, prezes firmy. Corel nie ujawnia na razie planów polonizacji WordPerfect Office zarówno w wersji 7.0, jak i 8.0

Spokój Microsoftu

Również Microsoft przygotował na początek przyszłego roku (premiera 23 stycznia 1997 r.) nową wersję pakietu Office. Zestaw Office 97 ma nowy interfejs, intuicyjny system pomocy (w postaci animowanych wizardów) możliwość publikowania dokumentów w Internecie spod każdej aplikacji, wbudowanego klienta poczty elektronicznej i prostszą obsługę. Zawierać on będzie także narzędzia do przeszukiwania Internetu. Cena pakietu nie jeszcze znana, ale - jak twierdzą przedstawiciele Microsoftu - firma zaoferuje promocyjne ceny dla osób, które będą chciały dokonać upgrade z poprzednich wersji Office lub produktów firm konkurencyjnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200