Google wchodzi na rynek urządzeń mobilnych

Nadzieje i zagrożenia

Google chce zdominować rynek reklam dla urządzeń mobilnych. Z badań Opus Research wynika, że wartość tego segmentu rynku reklamowego w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej wzrośnie z 107 mln USD w 2007 r., do ponad 5 mld USD pod koniec 2011 r.

Powodzenie projektu zależy jednak od reakcji rynku i producentów komórek, którzy nie należą do Google Open Handset Alliance. Potencjalnym zagrożeniem - być może najważniejszym z technicznego punktu widzenia - może stać się również licencja open source, na której będą publikowane poszczególne elementy platformy Android. Licencja ta - dająca programistom i operatorom komórkowym dużo wolności, jeśli chodzi o modyfikacje i rozszerzanie funkcjonalności systemu - może doprowadzić do pogłębienia problemu, któremu cała platforma ma przeciwdziałać - technicznej fragmentaryzacji rynku.

Greg Sterling twierdzi, że najmocniejszą stroną zapowiedzianej platformy jest sojusz Google Open Handset Alliance, w którego skład wchodzi 34 firm z różnych segmentów IT, wspólnie pracujących nad nowym systemem. Poza Google nad platformą Android pracują m.in. Intel, T-Mobile, Motorola, Broadcom, eBay, China Mobile, LG Electronics, Nvidia, Samsung, Sprint Nextel, Telecom Italia, i Texas Instruments. Eksperci podkreślają jednak, że wśród firm zaangażowanych w rozwój systemu Android brakuje gigantów rynku mobilnego, takich jak Nokia, Apple, czy amerykańskich operatorów telekomunikacyjnych AT&T i Verizon.

Brak wsparcia z ich strony nie jest zaskakujący. Otwarcie rynku usług i aplikacji mobilnych, które może stać się efektem inicjatywy Android jest potencjalnym zagrożeniem dla pozycji Nokii, jako światowego lidera rynku GSM. Apple zaś niedawno zainwestował ogromne środki w rozwój iPhone`a i czerpie zyski ze ścisłej współpracy z operatorami komórkowymi. Opracowywana platforma może umożliwić szybkie rozszerzenie funkcjonalności telefonów innych producentów, co najmniej do tej oferowanej przez telefon Apple.

Według Grega Sterlinga, wspólna platforma programowa doprowadzi do otwarcia rynku i wzrostu konkurencji. "Android otworzy rynek telefonii komórkowej dla wielu firm, które obecnie nie mają szans na jego zdobycie. W Stanach Zjednoczonych może stać się furtką w otoczonym murem i skostniałym rynku GSM" - ocenia. Google również chce skorzystać z tej furtki i błyskawicznie zdominować rynek reklam dla urządzeń mobilnych. Z badań Opus Research wynika, że wartość tego segmentu rynku reklamowego w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej wzrośnie z 107 mln USD w 2007 r., do ponad 5 mld USD pod koniec 2011 r. Wzrost popularności urządzeń przenośnych jako terminali dostępowych do sieci Internet może dodatkowo napędzać rozwój tego rynku. Jeśli inicjatywa Android okaże się sukcesem zyska przede wszystkim Google. Jednak wraz z nim, w perspektywie czasu zyskają wszyscy użytkownicy telefonów komórkowych, uważają analitycy Gartnera.


TOP 200