Google podpisało z News Corp. ważną dla dostawców treści umowę

Korporacja potwierdziła oficjalnie, że po bardzo trudnych negocjacjach podpisała umowę z należącym do Ruperta Murdocha gigantem medialnym News Corporation. Przewiduje ona, że za umieszczanie na swojej witrynie News Showcase treści pozyskiwanych z takich należących do Ruperta Murdocha źródeł, jak Wall Street Journal czy New York Post, Google będzie ich twórcom płacić.

Google

W opinii analityków zwycięstwo News Corp. będzie miało dalekosiężne skutki, gdyż dostawcy treści od dawna stoją na stanowisku, że duże firmy technologiczne powinny płacić za umieszczanie na swoich witrynach treści pochodzące z innych źródeł.

Umowa pojawia się w momencie, gdy australijski rząd stara się przeforsować ustawę, która zmusi wielkie korporacje – takie jak Google - do płacenia dostawcom wiadomości określonych kwot za wyświetlanie na swoich stronach wyszukiwania opracowanych przez nie treści.

Zobacz również:

Sprawa jest na swój sposób bezprecedensowa, gdyż umowa nie obejmuje wyłącznie rynku australijskiego, ale dotyczy również mediów ukazujących się w innych krajach. Mowa tu np. o gazetach "The Wall Street Journal" i "New York Post" (które są wydawane na rynku amerykańskim) oraz gazetach "The Times" i "The Sun" (które ukazują się w Wielkiej Brytanii).

Umowa została podpisana na trzy lata i jej krytycy zwracają uwagę na fakt, że dotyczy tylko wycinka branży multimedialnej, na której operuje przecież cała masa mniejszych dostawców treści, którzy będą dalej wykorzystywani przez duże korporacje internetowe. Jest to jednak pewien wyłom pokazujący, że kwestię tę powinno się rozwiązać globalnie, nad czym trwają obecnie gorące dyskusje w krajach Unii Europejskiej, które zaowocują być może pojawieniem się konkretnych propozycji.


TOP 200