Google podbija przedsiębiorstwa

Więcej funkcji w Google Apps

Wprowadzając we wrześniu 2006 r. usługi Google Apps, firma stała się dostawcą bezpłatnego pakietu aplikacji biurowych dostępnych online i przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych. W lutym br. Goggle zaprezentował płatną wersję tych usług - Google Apps Premier Edition przeznaczoną dla małych i średnich firm. Nie ulega wątpliwości, że kolejnym oczekiwanym krokiem będzie przygotowanie oferty dla odbiorców korporacyjnych. Ambicji takich nie ukrywają przedstawiciele Google. Google Apps są niewątpliwie konkurencją dla Microsoft Office, choć należy pamiętać, że jest to znacznie prostsze i mniej funkcjonalne oprogramowanie, które może być atrakcyjne tylko dla mało wymagających użytkowników. Zdaniem analityków właśnie to będzie w najbliższym czasie największą barierą popularyzacji zastosowań Google Apps w przedsiębiorstwach.

Google zdaje sobie z tego sprawę i zapewne dlatego konsekwentnie stara się rozwijać funkcjonalność Google Apps, m.in. dokupując niektóre brakujące elementy pakietu. Dobrymi przykładami tej tendencji są świeże nabytki Google - Tonic Systems i GreenBorder Technologies. Pierwsza z tych firm opracowuje oprogramowanie do tworzenia prezentacji i konwersji dokumentów o różnych formatach. Jej technologie mają zostać zintegrowane z pakietem Google Docs & Spreadsheets, rozszerzając jego możliwości pracy grupowej i współdzielenia plików o oprogramowanie do tworzenia i zarządzania prezentacjami.

Natomiast GreenBorder opracowała narzędzia pozwalające na blokowanie złośliwego oprogramowania w przeglądarkach internetowych i programach pocztowych. Technologia polega na tworzeniu odizolowanego, wirtualnego środowiska dla aplikacji wykorzystujących dostęp do sieci i w ten sposób uniemożliwia bezpośredni wpływ treści i kodu pobieranego z Internetu na system operacyjny i inne programy uruchamiane w komputerze. Oprogramowanie było oferowane bezpłatnie dla użytkowników indywidualnych, a cena wersji komercyjnej wynosi ok. 30 USD. Po przejęciu przez Google, usługi wsparcia oferowane przez GreenBorder zostały tymczasowo zawieszone, ale firma zapowiada, że wkrótce wsparcie dla dotychczasowych klientów zostanie wznowione i będzie kontynuowane.

Przyspieszenie w zakupach

Zakupy Google są dobrą ilustracją, w jakich kierunkach podąża ta firma, wydając szybko rosnące zyski. Warto zauważyć, że ostatnio liczba przejęć realizowanych przez Google szybko rośnie.

  • 2007 Google uzgodnił warunki zakupu Panoramio, hiszpańskiej firmy, która opracowała fotograficzny serwis internetowy umożliwiający nie tylko publikację fotografii, lecz także dokładnej lokalizacji geograficznej miejsca, w którym zostały wykonane przy wykorzystaniu serwisów Google Earth i Google Maps.
  • 2007 Google kupił GreenBorder Technologies, producenta oprogramowania do zabezpieczania przeglądarek internetowych i innych aplikacji internetowych przed złośliwymi kodami. Firma zamierza wykorzystać technologie opracowane przez GreenBorder m.in. do zwiększenia ochrony rodziny swoich aplikacji webowych i usług online.
  • 2007 Tonic Systems to firma opracowująca oprogramowanie do tworzenia prezentacji oraz konwersji dokumentów mających różne formaty. Zakup technologii Tonic Systems pozwoli Google na ich zintegrowanie z pakietem Google Docs & Spreadsheets i rozszerzenie jego możliwości o oprogramowanie do obsługi prezentacji i pracy grupowej wykorzystującej współdzielenie plików z prezentacjami.
  • 2007 Google decyduje się na przejęcie sieci reklamowej DoubleClick.
  • 2007 Google kupił oprogramowanie do obsługi wideokonferencji od szwedzkiej firmy Marratech. Na razie ma ono być wykorzystywane tylko do wewnętrznych potrzeb i przedstawiciele Google nie ujawniają planów dotyczących ew. wejścia firmy również w segment rynku związany z aplikacjami wideokonferencyjnymi.
  • 2007 Google kupił firmę Ad-scape Media opracowującą technologie umieszczania reklam w grach komputerowych. Blisko rok wcześniej Microsoft zakupił za 200 mln USD firmę Massive zajmującą się podobnymi technologiami, co zostało wówczas uznane jako próba podjęcia przez Microsoft konkurencji z Google w kwestii reklam integrowanych z grami.
  • 2007 Google kupuje prawa do oprogramowania Trendalyzer od organizacji non-profit Gapminder. Trendalyzer to narzędzie do konwersji danych statystycznych w łatwiejsze do zrozumienia i prezentacji interaktywne animacje.
  • 2006 Google kupuje część szwajcarskiej firmy Endoxon zajmującej się technologiami związanymi z publikowaniem map w Internecie. Zakup ten miał na celu zwiększenie dostępności map Europy w aplikacjach Google Earth i Google Maps.
  • 2006 Google przejmuje YouTube, najpopularniejszy serwis przeszukiwania i wymiany plików wideo w Internecie mający ponad 40-proc. udział w tym rynku.
  • 2006 Zakup JotSpot, firmy rozwijającej technologie wiki przeznaczone dla stron WWW umożliwiających pracę grupową i wymianę informacji, do dziś wzbudza wątpliwości, bo Google nie zaprezentował jasnych planów w kwestii długofalowej strategii dotyczącej tego typu technologii. Po przejęciu JotSpot wstrzymana została rejestracja nowych użytkowników, a dotychczasowi skarżą się na problemy z wydajnością i dostępnością usług.
  • 2006 Neven Vision była firmą rozwijającą technologie przeszukiwania plików fotograficznych przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych z funkcjami analizy i automatycznego wykrywania czy zdjęcia zawierają obrazy osób. Technologie Neven Vision mają zostać zintegrowane i ulepszyć funkcjonalność oprogramowania Picasa, bezpłatnej aplikacji do zarządzania i edycji fotografii oferowanej przez Google.

TOP 200