Google: PageRank Chrome'a wrócił do normy

Google przestał karać serwis poświęcony przeglądarce Chrome za nielegalne reklamowanie się w Internecie i przywrócił mu pierwotną wartość indeksu PageRank. Kara trwała 60 dni, zaś jej wymierzenie odbiło się szerokim echem w Internecie - głównie dlatego, że Google po raz pierwszy w historii ukarał w ten sposób swój własny serwis.

Firma Google podjęła decyzję o tymczasowym obniżeniu PageRanku po publikacjach dotyczących kupowania linków przez Google. Sponsorowane linki są niedozwoloną praktyką i zwykle surowo karaną przez firmę.

Po ujawnieniu tej wpadki - aby dowieść, że zasady są takie same dla wszystkich - firma Google ukarała swój własny serwis. Kara polegała na tymczasowym obniżeniu indeksu PageRank strony www.google.com/chrome - do 0 (w skali, od 0 do 10). Wprowadzono ją w życie na początku stycznia, co zepchnęło Chrome dopiero na 6 stronę wyników (dla hasła "browser").

Zobacz również:

  • Ta technika rozwiązuje problem ograniczonej wielkości okien kontekstowych obsługujących modele językowe LLM
  • Google wzmacnia bezpieczeństwo przeglądarki Chrome

Google nie poinformował oficjalnie o cofnięciu kary - ale najnowsze testy (przeprowadzane za pomocą popularnych narzędzi do sprawdzania PageRank danej strony) wykazują, że indeks strony pobierania Chrome wynosi obecnie 7.

Informacje co do tego, czy kara wpłynęła na zmniejszenie popularności Chrome (lub chociaż spowolnienie tempa zdobywania nowych użytkowników) są sprzeczne. Firma Net Applications twierdzi co prawda, że obniżenie PageRank doprowadziło do pierwszego w historii obniżenia popularności Chrome'a, ale doniesień tych nie potwierdzają statystyki StatCounter. Wynika z nich, że w kolejnych miesiącach obowiązywania kary - styczniu, lutym i marcu - Google konsekwentnie zdobywał ponad 1% udziału w rynku. Oznacza to, że tempo wzrostu przeglądarki nie zmieniło się na skutek wymierzenia kary.

Dodajmy, że nie tak dawno głośno było również o karach, które Google wymierzył kilku polskim serwisom (m.in. popularnym porównywarkom cen). W ich przypadku również zdecydowano się na obniżenie ich PageRanku, zaś powodem było stosowanie nielegalnych metod pozycjonowania serwisów w wyszukiwarce.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200