Głos w pakietach

Korzyści z konwergencji

Głos w pakietach

Konwergencja głosu i danych w transmisji pakietowej

Finansowe efekty wynikające z konwergencji głosu i danych stały się główną siłą napędową popularyzacji transmisji głosu w sieciach pakietowych. Z porównania liczby kanałów głosowych w łączach komutowanych i pakietowych (tab. 2) wynika, że oszczędności uzyskiwane ze stosowania kompresji głosu w pakietach są znaczne i mogą sięgać nawet powyżej 90 proc. Dla użytkownika końcowego jest to tylko prawda częściowa, gdyż nowy operator będzie niewątpliwie chciał zatrzymać dla siebie część zysków z tej operacji, ale i tak niewątpliwie z dużą korzyścią dla klienta.

Bardzo korzystnym ekonomicznie rozwiązaniem w połączeniach długodystansowych jest możliwość grupowania głosu (voice bundling) w wielousługowych urządzeniach dostępowych. Zapewnia to umieszczanie kilku pakietów głosowych w jednym pakiecie sieci WAN, minimalizując w ten sposób łączną wielkość pola sterującego transmitowanych pakietów. Przy grupowaniu tylko pięciu pakietów głosowych uzyskuje się zaoszczędzenie pasma o ponad 30 proc. w implementacjach IP, a w sieciach pakietowych Frame Relay o ponad 7 proc. oszczędności w pasmie przesyłowym. (rys. 4).

Głos w pakietach

Wiekość pakietów głosowych (z narzutami) w protokołach FR i IP

Z klasyczną telefonią komutowaną w pierwszej kolejności zaczęły rywalizować aplikacje głosowe oferowane przez sieci pakietowe FR, znane jako telefonia pakietowa VoFR. Spowodowało to gwałtowną i ogólnoświatową reakcję wszystkich telekomów i monopolistów telekomunikacji zagrożonych utratą niemałych zysków, a cała batalia o klienta stopniowo przechyla się na stronę aplikacji VoFR. Obecnie nastała moda na jeszcze bardziej spektakularny transport głosu przez Internet, jako niezależna usługa telefonii internetowej VoIP - nadal ulepszana z powodu kiepskiej jakości przekazów internetowych. Ponieważ telekomunikacja i przekaz danych nieuchronnie zbliżają się do siebie, już w niedalekim czasie głos, dane i usługi obrazowe będą także zintegrowane w sieciach ATM jako telefonia VoATM (Voice over ATM). Przyszłość telekomunikacji należy bowiem do pakietowych sieci danych, którymi dodatkowo przesyła się głos, a nie do sieci głosowych (czytaj telefonicznych) - do których na siłę próbuje się wepchnąć dane cyfrowe.

Firmowe rozwiązania telefonii w pakietach

Głos w pakietach

HiS (Home Internet Solution) firmy Ericsson

Propozycje Ericssona "głosu w pakietach" uwzględniają trzy typy odbiorców: abonenta indywidualnego, biznesowego i dostawców usług internetowych ISP (Internet Service Provider).

Wśród wielu propozycji interesującym rozwiązaniem dla domowego korzystania z Internetu jest Home internet Solution (HiS), spełniające funkcję modemu, lecz zezwalające na jednoczesne przesyłanie danych i korzystanie z podstawowych usług telefonicznych za pomocą zwykłej jednoparowej linii miedzianej. Modem domowy HiS-NT zapewnia stały kontakt z siecią komutowaną PSTN (maks. szybkość 115,2 kb/s), dzieląc dynamicznie według potrzeb dostępne pasmo dla danych sprowadzanych przez Internet.

Głos w pakietach

Struktura dostępowa HiS (Home Internet Solution) firmy Ericsson

Dla klientów biznesowych, wymagających średnich i dużych przepływności, w ofercie firmowej znajduje się rodzina serwerów dostępowych Tigris o różnej mocy przekazu: AXC623 (do 480 połączeń), AXC627 (1440 połączeń) i AXC 717 (2160 połączeń), posiłkująca się unikatową metodą podziału kanałów między usługi głosowe i transmisję danych. Za pomocą platformy serwerowej Tigris można prowadzić wielorakie transmisje: analogową, cyfrową ISDN, bezprzewodową GSM oraz usługi głosowe klasy VoIP i faksowe przez IP (Fax IP).


TOP 200