Głos w pakietach
- Adam Urbanek,
- 01.11.1999
Korzyści z konwergencji
Finansowe efekty wynikające z konwergencji głosu i danych stały się główną siłą napędową popularyzacji transmisji głosu w sieciach pakietowych. Z porównania liczby kanałów głosowych w łączach komutowanych i pakietowych (tab. 2) wynika, że oszczędności uzyskiwane ze stosowania kompresji głosu w pakietach są znaczne i mogą sięgać nawet powyżej 90 proc. Dla użytkownika końcowego jest to tylko prawda częściowa, gdyż nowy operator będzie niewątpliwie chciał zatrzymać dla siebie część zysków z tej operacji, ale i tak niewątpliwie z dużą korzyścią dla klienta.
Bardzo korzystnym ekonomicznie rozwiązaniem w połączeniach długodystansowych jest możliwość grupowania głosu (voice bundling) w wielousługowych urządzeniach dostępowych. Zapewnia to umieszczanie kilku pakietów głosowych w jednym pakiecie sieci WAN, minimalizując w ten sposób łączną wielkość pola sterującego transmitowanych pakietów. Przy grupowaniu tylko pięciu pakietów głosowych uzyskuje się zaoszczędzenie pasma o ponad 30 proc. w implementacjach IP, a w sieciach pakietowych Frame Relay o ponad 7 proc. oszczędności w pasmie przesyłowym. (rys. 4).
Z klasyczną telefonią komutowaną w pierwszej kolejności zaczęły rywalizować aplikacje głosowe oferowane przez sieci pakietowe FR, znane jako telefonia pakietowa VoFR. Spowodowało to gwałtowną i ogólnoświatową reakcję wszystkich telekomów i monopolistów telekomunikacji zagrożonych utratą niemałych zysków, a cała batalia o klienta stopniowo przechyla się na stronę aplikacji VoFR. Obecnie nastała moda na jeszcze bardziej spektakularny transport głosu przez Internet, jako niezależna usługa telefonii internetowej VoIP - nadal ulepszana z powodu kiepskiej jakości przekazów internetowych. Ponieważ telekomunikacja i przekaz danych nieuchronnie zbliżają się do siebie, już w niedalekim czasie głos, dane i usługi obrazowe będą także zintegrowane w sieciach ATM jako telefonia VoATM (Voice over ATM). Przyszłość telekomunikacji należy bowiem do pakietowych sieci danych, którymi dodatkowo przesyła się głos, a nie do sieci głosowych (czytaj telefonicznych) - do których na siłę próbuje się wepchnąć dane cyfrowe.
Firmowe rozwiązania telefonii w pakietach
Propozycje Ericssona "głosu w pakietach" uwzględniają trzy typy odbiorców: abonenta indywidualnego, biznesowego i dostawców usług internetowych ISP (Internet Service Provider).Wśród wielu propozycji interesującym rozwiązaniem dla domowego korzystania z Internetu jest Home internet Solution (HiS), spełniające funkcję modemu, lecz zezwalające na jednoczesne przesyłanie danych i korzystanie z podstawowych usług telefonicznych za pomocą zwykłej jednoparowej linii miedzianej. Modem domowy HiS-NT zapewnia stały kontakt z siecią komutowaną PSTN (maks. szybkość 115,2 kb/s), dzieląc dynamicznie według potrzeb dostępne pasmo dla danych sprowadzanych przez Internet.