Glaxo Wellcome nie narzuca

Kiedy Glaxo Wellcome podpisywał z polskim rządem umowę o przejęciu Polfy Poznań, firma ta już od wielu miesięcy realizowała projekt wdrożenia systemu zintegrowanego MRP II.

Kiedy Glaxo Wellcome podpisywał z polskim rządem umowę o przejęciu Polfy Poznań, firma ta już od wielu miesięcy realizowała projekt wdrożenia systemu zintegrowanego MRP II.

Glaxo Wellcome nie narzuca przejętym firmom rozwiązań informatycznych. Specjalny dział firmy w angielskiej centrali zajmuje się doradztwem dla lokalnych przedsiębiorstw, wchodzących w skład grupy Glaxo Wellcome. One same decydują, w jakim zakresie będą z tych usług korzystać.

Przed miesiącem najsilniejsze polskie przedsiębiorstwo farmaceutyczne, Polfa Poznań, zostało wykupione przez jeden z największych na świecie koncernów działających w tej branży - brytyjski Glaxo Wellcome. Wdrożenie w Poznaniu systemu R/2, a następnie R/3, nie jest jednak związane z przejęciem poznańskiej firmy przez inwestora strategicznego. Projekt rozpoczęto w sierpniu 1996 r., a więc na długo przed podjęciem przez Skarb Państwa decyzji o sprzedaży kontrolnego pakietu akcji Polfy. Chodziło o zdecydowane ułatwienie procesu zarządzania, a nie tylko o lepsze przygotowanie się do pozyskania partnera strategicznego.

Swoboda to jest to

Brytyjskiemu inwestorowi szczególnie zależy na dobrej kondycji poznańskiego przedsiębiorstwa, ponieważ plany korporacji zakładają oparcie jej ekspansji w całej Europie Środkowej i Wschodniej właśnie na bazie polskiej fabryki i jej zaplecza. Planowane są znaczne inwestycje, które zresztą Glaxo Wellcome musiał zagwarantować polskiemu rządowi, sprzedającemu udziały Polfy Poznań, przed zawarciem transakcji.

Mimo to Brytyjczycy nie narzucają Polfie określonych rozwiązań informatycznych. Regułą stosowaną na świecie przez koncern Glaxo Wellcome Group jest pozostawienie poszczególnym firmom, wchodzącym w jego skład, swobody wyboru systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie. "Na poziomie korporacyjnym proponowane są dwa rozwiązania: SAP R/3 i system BPCS. Nikomu nie narzuca się zastosowania konkretnych rozwiązań, ograniczamy się tylko do udzielania rad. Nasza polityka to zdecydowanie: niczego nie narzucać" - mówi Jim Brown, regional support manager pracujący w centrali Glaxo Wellcome w Anglii. Na czym polega owo udzielanie rad? To też określa sama lokalna firma. "Decyduje ona, z jakich usług doradczych chce korzystać, na jakim poziomie zaawansowania i przez jaki czas" - Jim Brown opisuje elastyczne podejście koncernu, który stworzył specjalną grupę konsultantów (Central IT Assistance Group), wspierających działania dotyczące technik informacyjnych firm należących do Glaxo Wellcome.

Na razie Jim Brown jest zadowolony z tego, że Polacy są tak dobrze umotywowani do pracy i przeprowadzania zmian. "Nie ma żadnego oporu, wszystko układa się znakomicie. Wszyscy w Poznaniu są bardzo zaangażowani w to, co wspólnie robimy" - podkreśla.

Nie kończące się wdrożenie

Polfa Poznań zakupiła prawie wszystkie elementy systemu, poza modułem zarządzania zasobami ludzkimi. Wstrzymanie się z jego zakupem wynikało z niewystarczającego dostosowania części płacowej systemu do polskich przepisów i potrzeb Polfy.

Pod koniec 1996 r. w firmie uruchomiono pierwszy moduł MRP II, obsługujący księgowość finansową i zarządczą. We wrześniu ub.r. firma otrzymała aktualizację do wersji R/3, a od początku tego roku działają kolejne moduły, wspomagające zarządzanie majątkiem trwałym, dyspozycjami finansowymi, sprzedażą i dystrybucją, wyrobami gotowymi i całością kontrolingu.

Obecnie poznańska firma pracuje nad uruchomieniem modułu planowania produkcji i sterowania nią. Trudności rodzi przystosowanie R/3 do specyficznego procesu produkcyjnego Polfy. "Dotychczas stosowany system obsługujący zlecenia produkcyjne i rozliczenia produkcji współpracuje z wdrażanym R/3, jednak nie obejmuje sterowania produkcją" - mówi Ewa Szambelan, kierownik wdrożenia. W przyszłości planowane jest rozpoczęcie prac nad uruchomieniem modułów: zarządzania jakością i remontami. Firma przymierza się jednak do zastosowania nowej, spolszczonej wersji modułu kadrowo-płacowego systemu R/3.

Według poznańskich menedżerów, nie można mówić o tym, że projekt implementacji kiedyś się zakończy. "Zawsze będą nas interesowały kolejne wersje. R/3 nie jest systemem łatwym, prace z nim związane, jego rozwój, nie kończą się nigdy". W projekcie od początku pomagają Polfie zewnętrzni konsultanci. Firma nie zatrudnia ich wielu, ponieważ zespoły wdrożeniowe nie są liczne. Najczęściej poszczególnymi modułami zajmują się pojedynczy doradcy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200