Gdy trzeba zrobić mniej za mniej

8 Uporządkować aplikacje w firmie

Warto pozbyć się nieużywanych, nadmiarowych czy przestarzałych aplikacji, które generują koszty IT. Należy je odnaleźć, wyłączyć, w miarę możliwości odzyskać koszty związane z licencjami i skreślić pozycję z budżetu. Często nadmiarowe okazują się systemy CRM.

9 Unieważnić nieużywane licencje

Należy pozbyć się nieużywanych aplikacji, za które obowiązuje opłata. Po co w firmie generator newsletterów, który nie został użyty przez ostatnie pół roku? Można anulować subskrypcję. Zakupiono 50 licencji na oprogramowanie, a tylko dziesięć jest w użyciu? Z 40 można zrezygnować.

10 Cloud computing

W ten sposób można osiągnąć to samo, co w centrum danych, za ułamek jego kosztów. Niestety, nie wszystkie aplikacje czy firmy mogą

z tego skorzystać. Dynamiczne środowiska, takie jak tworzenie czy testowanie aplikacji są dobrymi kandydatami do migracji, ponieważ zapotrzebowanie i koszty można tu łatwo przeskalować w zależności od potrzeb i czasu wykorzystania usługi.

11 Wykorzystanie SaaS

Oprogramowanie jako usługa jest częścią cloud computing i pozwala wyeliminować część wydatków. Rozwiązanie to jest też skalowalne w przypadku konieczności dalszej redukcji kosztów. Najlepiej zacząć od doboru rozwiązań, które będą najbardziej podobne do dotychczasowych aplikacji stosowanych w firmie, by uniknąć konieczności przestojów i szkoleń dla pracowników.

12 Ograniczyć cykle produkcyjne

Metodologie agile mogą zmniejszyć koszty i nakłady pracy, poprawić współpracę i produktywność i lepiej dopasować się do potrzeb odbiorców. Agile przyspieszy oddanie produktu o ok. 37%, unikając "kamieni milowych" i długoterminowego planowania, skupiając się na tworzeniu produktu w cyklu miesięcznym, jeśli nie częściej. Trzeba się jednak upewnić, czy efekt końcowy będzie spełniał wszystkie wymagania.

13 Ogranicz dostęp do poczty elektronicznej

Skłonienie personelu do większej wydajności może się udać przez usunięcie kont e-mail tym pracownikom, którzy mogą się bez nich obejść. Wg Osterman Research, przeciętny pracownik biurowy spędza 847 godzin rocznie (ponad 40% średniego czasu pracy) na zarządzaniu kontem pocztowym. Problem polega na tym, że pracownicy używają usługi do niewłaściwych celów. Często lepszym, bardziej wydajnym sposobem jest stosowanie spotkań twarzą w twarz czy połączenia konferencyjne - to oszczędza czas.

14 Przekaż pracownikom

bonusy otrzymane z zewnątrz

Często po zakończeniu negocjacji lub nawet w ich trakcie, otrzymujemy dodatkowe środki czy usługi, mające wyrobić nam o kontrahencie lepszą opinię. Takie dobra nie kosztują nas nic, a pracownicy docenią premię czy dodatek w postaci dodatkowych szkoleń, zaproszeń na różne wydarzenia czy nawet - zbędne dla nas - usługi konsultingowe.

15 Zastosuj wirtualne podwyżki

Jeśli podwyżek płac nie będzie, poszukaj metod ograniczenia kosztów ponoszonych przez pracowników, co da efekt wirtualnej podwyżki dla pracownika. Telekonferencje oszczędzają czas

i koszty dostarczenia pracownika na spotkania i konferencje. Aplikacje takie jak Cisco TelePresence czy Skype i kamera internetowa mogą zastąpić dojazdy samochodem, a jednocześnie mają pozytywny wpływ na środowisko naturalne.

16 Kup pączki!

Wielu pracowników przywykło, że szefowie zabierają ich na obiady czy wysyłają na spotkania rocznicowe. Przy ograniczaniu kosztów reprezentacyjnych, trzeba poszukać zamiennych środków wynagradzania pracownikom ich ciężkiej pracy. Coraz powszechniej stosowanym rozwiązaniem jest zamawianie przez szefostwo pączków czy podobnych

przekąsek, co nie jest dużym obciążeniem

a ma pozytywny wpływ na morale.

Opracował Artur Wawrowski na podstawie artykułu "16 ways IT can do less with less", opublikowanego w amerykańskim wydaniu Computerworld.


TOP 200