Gartner prognozuje szybki wzrost rynku usług SaaS

Wydatki na oprogramowanie sprzedawane w modelu usługowym (Software-as-a-Services) wzrosną w 2012 roku o 17,9% do 14,5 mld USD prognozuje firma Gartner.

Wzrost na poziomie kilkunastu procent rocznie ma utrzymać się do 2015 r. Wówczas wydatki na oprogramowanie mają osiągnąć wartość 22 mld USD. Liderem tego rynku jest Salesforce.com, którego przewidywany przychód w roku 2013 ma osiągnąć blisko 3 mld USD. Z rosnącego szybko segmentu rynku oprogramowania sprzedawanego w modelu usługowym korzystać też chcą Oracle i SAP.

"Wzrost wydatków wiąże się ze wzrostem świadomości dotyczącej rozwiązań typu SaaS, powiązaniem jej z ofertą usług PaaS - platform oferowanych w modelu usługowym - a także kwestiami budżetowymi i zmianie sposobu inwestowania w IT" - powiedziała Sharon Mertz, dyrektor ds. badań Garnera. Sprzedaż produktów SaaS odbywa się najczęściej w ramach subskrypcji, co pozwala uniknąć firmom dużych opłat licencyjnych i kosztów kapitałowych w pierwszym etapie wdrożenia nowego systemu.

Zobacz również:

  • Cyfrowa obsługa klienta – jakie rozwiązanie wybrać?
  • Oprogramowanie szpiegujące na Androida korzysta z luk zero-day
  • USA deklasują Chiny na rynku układów scalonych

Ameryka Północna stanowi największy, a zarazem najbardziej świadomy rynek SaaS. W tym roku tylko w tym regionie wydatki na ten cel wyniosą ponad 9 mld USD (7,8 mld USD rok wcześniej). W Europie Zachodniej sprzedaż oprogramowania w modelu usługowym wyniesie ponad 3,2 mld USD (2,7 mld USD).

Region Azji i Pacyfiku - z wyłączeniem Japonii - to sprzedaż SaaS na poziomie 934 mln USD (731 mln USD). Japońskie firmy w tym roku wydadzą na usługi SaaS 495 mln USD (427 mln USD). Sprzedaż SaaS w Japonii będzie napędzana przez CRM oraz oprogramowanie wspomagające współpracę grupową. Trzęsienie ziemi, które miało miejsce w 2011r. w Japonii, podniosło zainteresowanie SaaS także jako możliwości obrony przed klęskami żywiołowymi.

W Ameryce Łacińskiej wydatki na SaaS w tym roku mają wynieść 420 mln USD (331 mln USD). Firmy z Meksyku i Brazylii staną się w większości nabywcami takich usług, z czego do najbardziej popularne aplikacje stanowią CRM i ERP.

"Tymczasem Europa Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka, to ciągle małe, wschodzące rynki, które wciąż muszą mierzyć się z wyzwaniami infrastrukturalnymi ograniczającymi możliwości wykorzystania SaaS" - twierdzą analitycy Gartnera.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200