Gartner: miliard komórek w 2009 roku

Najnowsza prognoza Gartnera zakłada, że w 2005 roku sprzedaż telefonów komórkowych osiągnie pułap 779 mln sztuk, co oznacza wzrost o 14 proc. W 2009 roku roczne dostawy telefonów komórkowych przekroczą miliard sztuk. O rosnącym popycie na komórki świadczą wyniki sprzedaży największych producentów m.in. Motoroli.

- Apetyt na telefony komórkowe przeszedł najśmielsze oczekiwania - uważa Ben Wood, analityk Gartnera. Jego zdaniem komórki mogą stać się najbardziej rozpowszechnionym urządzeniem elektronicznym na świecie. Według firmy analitycznej do końca 2009 r. w użyciu będzie 2,9 mld telefonów komórkowych. Gartner ocenia, że w 2006 roku na rynek trafi ponad 100 mln terminali 3G. W 2008 r. dostawy smartphone'ów przekroczą 200 mln sztuk.

Globalny fenomen - tak krótko analitcy kwitują popularność telefonów komórkowych. Aparaty nabywają obecni i nowi użytkownicy telefonii komórkowej. Najwięcej - mieszkańcy regionu Azji i Pacyfiku - kupując co czwarty sprzedawany na świecie model. W 2009 roku będą już kupować co trzeci. Chiny i Indie wchłoną 200 mln sztuk w 2007 roku, same Indie zaś wyjdą na pozycję lidera z wynikiem 139 mln sztuk rocznej sprzedaży w roku 2009. Podobnie (dobrze) wyglądają prognozy dla Ameryki Południowej z Brazylią na czele - 100 mln za cztery lata.

Gartner: miliard komórek w 2009 roku

Gartner: sprzedaż telefonów komórkowych w latach 1997 - 2009 (mln sztuk)

O tym, że popyt na telefony nie słabnie, a wręcz przeciwnie przekonują najnowsze wyniki Motoroli. Amerykańska spółka, dzięki rekordowej sprzedaży telefonów komórkowych na poziomie 33,9 mln powiększyła udział w globalnym rynku o 3,3 punktu procentowego do 18,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Sprzedaż innych dostawców również wzrosła. Samsung sprzedał w minionym okresie 24,4 mln telefonów komórkowych, a Sony Ericsson - 11,8 mln szt. We czwartek wyniki sprzedaży opublikuje lider rynku - Nokia.

Dobra wiadomość dla klientów to prognoza spadku średniej ceny telefonu z 174 USD w 2004 roku do 161 USD pięć lat później. Gorsza dla producentów - w tak zaostrzonej sytuacji rynkowej przetrwają tylko najmocniejsi - zapowiada Gartner. Z czołówki największych dostawców zniknął niedawno Siemens, którego miejsce zajął tajwański Benq. W II kw. nienajlepiej poradził sobie koreański koncern LG sprzedaż telefonów komórkowych przyniosła mu stratę operacyjną.

Polska: średnio 5 mln

Według wstępnych szacunków GfK Polonia w pierwszej połowie 2005 roku sprzedano w Polsce 2,6 - 3,0 mln sztuk telefonów komórkowych, co oznaczałoby nawet 30-proc. wzrost w stosunku do pierwszej połowy roku 2004. Na koniec roku 2005 można się spodziewać 15-20 proc. wzrostu rynku telefonów komórkowych. "Sprzedaż nowych telefonów w Polsce na poziomie średnim w okolicach 5 mln szt. rocznie nie jest zagrożona, przynajmniej do czasu osiągnięcia rzeczywistej penetracji rynku rzędu 70 proc., na co z kolei jest szansa do końca 2006 roku. Wtedy jednak powinien być coraz silniejszy rynek wymiany telefonów na nowe, więc jest nawet nadzieja na wzrosty sprzedaży. Naturalnie wpływ mieć będzie wiele czynników, takich jak chociażby poziom zamożności Polaków, ceny usług telekomunikacyjnych, ceny aparatów, poziom subsydiowania przez operatorów, jak również możliwości techniczne samych urządzeń" - napisał w raporcie opublikowanym na stronie internetowej Gfk Polonia, Krzysztof Pawlak, analityk rynku telekomunikacyjnego.

Wzrost sprzedaży telefonów komórkowych prognozowała niedawno także firma badawcza iSuppli. Więcej w materiale iSuppli: sprzedaż komórek sięgnie 750 mln.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200