Gartner Group: zbliża się sezon na zakupy online

Zdaniem analityków, globalne przychody z handlu elektronicznego wzrosną w ostatnich trzech miesiącach br. o ponad 85%, osiągając wartość 19,5 mld USD (10,5 mld USD rok wcześniej).

Wciąż rosnący wskaźnik wykorzystywania Internetu wpłynie na gwałtowny rozwój handlu elektronicznego w IV kwartale br. i to głównie poza Stanami Zjednoczonymi - wynika z raportu opublikowanego przez Gartner Group.

Zdaniem analityków, globalne przychody z handlu elektronicznego wzrosną w ostatnich trzech miesiącach br. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej o ponad 85%, osiągając wartość 19,5 mld USD (10,5 mld USD). Do takiej sytuacji ma się przyczynić głównie okres przed Świętami Bożego Narodzenia, w którym już tradycyjnie wydatki są najwyższe z całego roku.

Tylko w Japonii wydatki na zakupy online mają wzrosnąć o prawie 185%, osiągając wartość 1,31 mld USD (460 mln USD w roku ubiegłym). W ten sposób udział tego kraju w światowym rynku handlu elektronicznego wzrośnie do 6,7% (4,4% - ub.r.). Pozostała część regionu Azji i Pacyfiku odnotuje wzrost ok. 90-proc. - do 1,6 mld USD (8,2-proc. udziału w rynku).

Gartner szacuje, że w Europie przychody z tego rynku wyniosą 5,38 mld USD, a więc o ponad 96% więcej niż przez rokiem (2,74 mld USD), co będzie stanowić 27,5% rynku handlu elektronicznego (26% - rok temu).

Najniższy wzrost sprzedaży prawdopodobnie zanotują Stany Zjednoczone i Kanada, gdzie wzrośnie on o ok. 69% do poziomu 10,7 mld USD (6,3 mld USD). Ameryka Północna zmniejszy także swój udział w światowym rynku e-commerce z 59,9% odnotowanych w IV kw. ub.r. do niespełna 55%.

Najbardziej dynamiczne będą jednak rynki spoza wymienionych regionów geograficznych, na których wzrost może osiągnąć prawie 190%, a wygenerowane na nich przychody osiągną 520 mln USD (180 mln USD). Wzrośnie także ich udział w ogólnoświatowym rynku do 2,7% (1,7%).

***

Bezprzewodowy handel elektroniczny na marginesie sprzedaży online?