GUS podsumował informatyzację Polski
- Monika Tomkiewicz,
- 08.02.2011
Raport "Społeczeństwo informacyjne w Polsce" prezentuje m.in. dane na temat nakładów finansowych na IT w polskich przedsiębiorstwach w 2009 roku.
Zastój w wydatkach na sprzęt IT widać było w 2009 r., szczególnie w sektorze MSP. W 2009 r. tylko 20% małych firm kupiło sprzęt, niecałe 10% rozwiązania telekomunikacyjne, a 5% elektronikę użytkową. Nieco lepiej było w sektorze firm średnich. Prawie 50% z nich kupiło w 2009 r. sprzęt IT, 20% sprzęt telekomunikacyjny, a 15% elektronikę. Największe zakupy robiły oczywiście duże firmy. Mimo kryzysu, ponad 70% z nich kupiło sprzęt IT, 45% systemy telekomunikacyjne, a prawie 30% elektronikę użytkową. Zasada, że mały kupuje mniej, nie działa w przypadku usług telekomunikacyjnych. Tu inwestycje są tak samo duże, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. "Widzimy, że klasa wielkości nie ma tu znaczenia - 90% przedsiębiorstw korzysta z telefonu stacjonarnego, komórkowego lub połączeń przez Internet" - czytamy w raporcie GUS.
Najczęściej wydatki na sprzęt i usługi ICT ponosiły w 2009 r. firmy z sektora finansowego i ubezpieczeniowego. W rankingu niedaleko za nimi są firmy z sektorów utilities i mediów. Najmniejsze wydatki na sprzęt poniosły natomiast firmy z sektora zakwaterowanie i wyżywienie, budownictwo i przetwórstwo przemysłowe. Jednocześnie warto zauważyć, że niewiele polskich firm korzystało z alternatywnych form pozyskiwania sprzętu ICT. W skali kraju jedynie 1,2% z nich skorzystało z leasingu operacyjnego, 0,4% z leasingu finansowego, a 1,0% z wynajmu urządzeń.
Systemy ERP i CRM w polskich firmach
W latach 2009-2010 Główny Urząd Statystyczny badał też problematykę wykorzystania systemów klasy ERP i CRM przez polskie przedsiębiorstwa. Jak wynika z raportu, inaczej niż w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, w Polsce nie wszystkie firmy mają już tego typu systemy wspomagające zarządzanie.
W 2009 r. zaledwie 10% polskich przedsiębiorstw stosowało system ERP, podobny poziom utrzymywał się w 2010 r. Częściej za to wykorzystywane są przez polskie firmy systemy CRM, zarówno te do zbierania, jak i przechowywania informacji o klientach oraz zapewnienia dostępu do nich innym komórkom. Z systemów do zbierania korzystało w ostatnim roku ponad 17% firm, a systemy do analizowania informacji o klientach w celach marketingowych stosowało ponad 13% przedsiębiorstw.
Oczywiście wykorzystanie systemów klasy ERP i CRM w dużej mierze zależy od wielkości organizacji. Wśród małych i średnich firm ich wykorzystanie jest znacznie mniejsze. Z systemów ERP korzysta jedynie 5% małych firm, 20% średnich, ale ponad 50% firm dużych. Średnią krajową w znacznym stopniu przekroczyły w 2009 r. firmy z branży zajmującej się produkcją i dystrybucją energii elektrycznej, gazu i ciepła (26%). W roku 2010 było to już 29% i ponownie pierwsze miejsce dla sektora utilities. Najniższym zainteresowaniem systemami ERP w 2009 r. wśród branż wykazały się przedsiębiorstwa zajmujące się budownictwem (3%), których udział wzrósł jednak w 2010 r. do 5%.
Jak polskie firmy korzystają z e-handlu
GUS zbadał też, jak polskie firmy korzystają z możliwości, które daje im e-handel. Z danych urzędu wynika, że z roku na rok rośnie liczba podmiotów przyjmujących zamówienia przez Internet, a łączna wartość netto przychodów ze sprzedaży elektronicznej przedsiębiorstw wyłącznie poprzez stronę internetową wyniosła w 2009 r. blisko 62 mld zł!
Z raportu "Społeczeństwo informacyjne w Polsce" wynika także, że w 2009 r. - w stosunku do roku 2008 - wzrosła liczba podmiotów prowadzących handel przez Internet. Sprzedaż przez sieć prowadziło w 2009 r. 7% małych oraz 25% dużych firm. W wykorzystaniu e-handlu przodują firmy z branży informacja i komunikacja (21%) oraz nowej sekcji naprawa i konserwacja komputerów i sprzętu komunikacyjnego (17%).
Jednocześnie tylko 2% w 2009 r. i 3% w 2010 r. wszystkich przedsiębiorstw wykorzystywało protokół bezpieczeństwa do przyjmowania zamówień przez Internet. Zdecydowanie najczęściej z tego narzędzia w 2010 r. korzystały firmy duże oraz podmioty z branż, które najczęściej składały zamówienia przez sieci - naprawa i konserwacja komputerów i sprzętu komunikacyjnego (15%), informacja i komunikacja (12%). Nie można więc w tym przypadku stwierdzić, aby sprawdziło się przysłowie: Szewc bez butów chodzi.