GSM na szynach

Sygnał w tunelu

Tory kolejowe są czasami prowadzone w tunelach, które również wymagają równomiernego pokrycia sygnałem sieci. W tym celu opracowano specjalną infrastrukturę z użyciem anten liniowych, zwanych "cieknącymi kablami". Stacje bazowe mogą być umieszczane w tunelu (co nie jest najlepszym wyborem, ze względu na trudny dostęp), albo na zewnątrz (wtedy anteny są połączone z modułem BTS za pomocą cyfrowego łącza światłowodowego i konwertera mediów). Najdłuższym tunelem, w którym będzie działać GSM-R, jest Eurotunel, gdzie wybrano już dostawcę i integratora rozwiązań GSM-R. Za wdrożenie GSM-R będzie odpowiedzialna firma Alcatel-Lucent, przy czym nie określono jeszcze dostawcy sprzętu. Producentami urządzeń systemu GSM-R są obecnie trzy firmy: Kapsch, Nokia Siemens Networks oraz Huawei.

GSM-R w Polsce

Polska, jako członek Unii Europejskiej, jest zobowiązana do wprowadzenia interoperacyjności na sieci kolejowej zgodnie ze standardami UE. Jednym z elementów, które to zapewniają jest wdrożenie GSM-R. Szczegółowy plan wdrażania systemu ERTMS (a więc również GSM-R) do roku 2020, został przedstawiony w Decyzji Komisji Europejskiej (2009/561/WE) z dnia 22 lipca 2009 roku. Zakłada on wdrożenie ERTMS na linii E-20, CE20, wschodnim odcinku linii E30 (Legnica - Bielawa Dolna) oraz połączenie z węzłami: Wrocław, Gliwice, Gdynia - do końca roku 2015 i z Katowicami do końca roku 2020. Jest to minimum wymagane przez Komisję Europejską. Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), realizując powyższy plan, rozpoczęły wdrażanie ETCS poziomu pierwszego, bez użycia GSM-R, na linii E65 (CMK, Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie) oraz ETCS poziomu drugiego z GSM-R, na wymienionej części linii E30. Obydwa projekty pilotażowe ETCS umożliwią sprawdzenie go w polskich warunkach, równoległe przeprowadzenie prac badawczych i wprowadzenie odpowiednich zmian do przepisów. Obecnie przepisy regulujące ruch kolejowy ograniczają między innymi prędkość pociągów na polskich szlakach do 160 km/h (powyżej 130 km/h pociągi muszą być prowadzone przez dwóch maszynistów). Po pomyślnym przejściu badań, przepisy zostaną znowelizowane, by umożliwić prowadzenie ruchu z użyciem ERTMS, z większymi prędkościami.

Należy również opracować nowe przepisy dotyczące radiołączności kolejowej, zarówno dla fazy przejściowej, gdy jednocześnie na sieci PKP będą działać dwa systemy (obecnie stosowany system radiołączności 150 MHz oraz cyfrowy GSM-R), jak i dla fazy docelowej, po całkowitym wyłączeniu starego systemu.

Decyzją strategiczną, która musi być podjęta w najbliższym czasie, jest model operowania siecią GSM-R. Możliwe są różne rozwiązania, stosowane już z powodzeniem w innych krajach UE: operatorem może być właściciel infrastruktury systemu (PKP PLK) lub inny podmiot, w wyniku zlecenia usługi, np. inna spółka z grupy PKP, przedsiębiorstwo wyłonione w wyniku otwartego przetargu lub dostawca sprzętu.


TOP 200