GPS: jak jutro wspomoże nas na drogach

Po trójwymiarowym interfejsie, producenci urządzeń do nawigacji satelitarnej zamierzają wprowadzić sterowanie głosem oraz usługę udostępnienia - aktualizowanych na bieżąco - komunikatów drogowych TMC. Niewątpliwie te ostatnie bardzo przydatne ze względu na korki w związku z remontami dróg i planowanymi inwestycjami na Euro 2012.

W zimie ruch samochodowy maleje. Nieco słabnie też zainteresowanie urządzeniami GPS wśród konsumentów. Producenci systemów nawigacji mają jednak tylko krótką chwilę, aby przygotować się do kolejnego starcia rynkowego i uatrakcyjnić swoje produkty przed kolejnym sezonem. Dostawcy ze zrozumiałych względów nie chcą zdradzać swoich planów, zapewniają jednak, że trójwymiarowa wizualizacja budynków nie była ostatnim z planowanych udoskonaleń.

Trzeba pomyśleć o sterowaniu głosowym

GPS: jak jutro wspomoże nas na drogach

Trójwymiarowe bryły budynków w MapieMap

Jako pierwsza trójwymiarowy interfejs wprowadziła firma Imagis w listopadzie 2007 r. Wraz z premierą aplikacji MapaMap w wersji 5.0 udostępniła możliwość wyświetlania trójwymiarowych brył budynków dla Poznania, Łodzi i Warszawy. Niedługo później widok budynków 3D pojawił się w konkurencyjnym produkcie - AutoMapa 4.5 - i to od razu dostępnym dla 34 miast. Trójwymiarowość z pewnością może ułatwiać poruszanie się, zwłaszcza w centrach dużych miast, ale jej zastosowanie nie jest kluczowym czynnikiem w nawigacji. Funkcje obsługi brył 3D stanowią znaczne obciążenie obliczeniowe i praca w tym trybie na słabszych/starszych urządzeniach może okazać się mało komfortowa, a czasem wręcz niemożliwa.

Zobacz również:

  • Pinezka Google. Co to jest i jak ją wysłać

"Wkrótce również w Polsce będą dostępne usługi TMC (Traffic Message Channel). Prowadzimy już wstępne rozmowy z kilkoma stacjami radiowymi, które poprzez sygnał RDS nadawałyby informacje o ruchu drogowym odbierane przez urządzenia do nawigacji. Start usługi jest planowany na koniec 2008 r. lub na początku przyszłego roku" - mówi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Nie zmienia to faktu, że nabywcy systemów GPS są coraz bardziej wymagający. Producenci nie mogą więc poprzestać na uaktualnianiu map i poprawianiu algorytmów programów do nawigacji. W przypadku każdej kolejnej premiery dostawcy podkreślają, że "zadbali o łatwość obsługi aplikacji". Duże przyciski na ekranie, automatyczne podpowiedzi podczas wyboru adresu, predefiniowane destynacje - to już standard. Wydawać by się mogło, że czas pójść o krok dalej i zaoferować klientom możliwość operowania urządzeniem GPS całkowicie bez użycia rąk - poprzez komendy głosowe - zwłaszcza że trwają przymiarki do wprowadzenia przepisów zakazujących obsługi nawigacji ("wstukiwania adresów") podczas jazdy. Wygląda jednak na to, że pełne sterowanie głosowe w systemach GPS to dosyć odległa wizja. Nie tylko ze względu na bariery technologiczne związane z jakością algorytmów rozpoznawania polskiej mowy.

Tymczasem należy się spodziewać, że coraz więcej dostawców urządzeń GPS będzie implementować w swoich produktach sterowanie mową wybranymi funkcjami menu przez wywołania wcześniej przypisanych prostych komend nawigacyjnych (typu "dom", "praca" itp.). Obsługę komend głosowych aktywnie reklamują m.in. Garmin czy niemiecka firma Navigon, która jest także dostawcą rozwiązań nawigacji kilku innych znanych marek (np. Blaupunkt, Becker, Sony).

"Sądzę, że nie ma sensu na siłę generować takich potrzeb. Jeżeli rynek upomni się o funkcję głosowego sterowania urządzeniami do nawigacji i sam sprzęt będzie na to pozwalał, postaramy się być pierwszymi, którzy zastosują takie urozmaicenie. W systemach GPS jest wiele innych obszarów do wprowadzania innowacji. W tym roku zamierzamy wzbogacić AutoMapę o sześć nowych, użytecznych funkcjonalności. Przykładowo w naszym produkcie już teraz istnieje możliwość dynamicznego aktualizowania bazy tzw. punktów POI czy informacji o sytuacji na drogach - także podczas jazdy samochodem. Niezbędny jest oczywiście odpowiedni sprzęt - PDA z obsługą transmisji danych" - mówi Łukasz Kunicki, Trade Marketing Manager AutoMapy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200