GPS: jak jutro wspomoże nas na drogach

"Implementacja rozpoznawania mowy w oprogramowaniu nawigacyjnym to bardzo skomplikowany i trudny technicznie projekt. W najbliższym czasie funkcje głosowe w urządzeniach GPS ograniczą się raczej do wydawania przez użytkownika konkretnych komend głosowych, co znamy z telefonów komórkowych. Jeśli chodzi o rozszerzenie funkcjonalności systemów nawigacji, to spodziewam się wzrostu zainteresowania rynku systemami nawigacji, z których można korzystać także poza samochodem. Częściej wykorzystywane będą również funkcje transmisji danych. W naszej aplikacji - MapaMap - stawiamy przede wszystkim na łatwość obsługi, więc nadal będziemy udoskonalać interfejs. Udostępnimy ponadto wizualizacje budynków 3D dla kolejnych miast. W tym roku wprowadzimy jeszcze kilka innych ciekawych funkcjonalności, ale obecnie nie mogę zdradzać szczegółów" - komentuje Anna Trzeskowska, dyrektor ds. nawigacji w spółce Imagis.

Kierunek społeczność

GPS: jak jutro wspomoże nas na drogach
Entuzjaści technologii GPS, od momentu pojawienia się urządzeń GPS w masowej sprzedaży na polskim rynku, nie poprzestawali na "biernym użytkowaniu" nawigacji. Stąd popularność tworzonych społecznościowo serwisów internetowych, w których można zgłaszać i pobierać informacje o punktach użyteczności publicznej. Nie chodzi już o zwykłe uaktualnienie bazy danych z lokalizacjami fotoradarów, stacji benzynowych czy polecanych restauracji. Zgodnie z duchem czasu tego typu serwisy będą ewoluować w kierunku Web 2.0.

Zobacz również:

  • Pinezka Google. Co to jest i jak ją wysłać

Przykładowo Miplo.pl (dawniej mobilne.net) uruchomił usługę pozwalającą na udostępnianie użytkownikom AutoMapy bieżącej lokalizacji swojego pojazdu i jej wizualizacji na mapie dostępnej w serwisie. Informacje o pozycji (dostępny jest także ślad trasy i bieżąca prędkość) można udostępniać publicznie lub wybranym znajomym, przesyłając im zaproszenia z poziomu konta w serwisie. Twórcy Miplo podkreślają, że taka usługa może mieć wiele zastosowań. Nie chodzi tylko o funkcje "dowiedz się, gdzie są twoi znajomi". MiploLoc może stanowić namiastkę w pełni komercyjnych usług monitoringu pojazdów, a także kontroli bezpieczeństwa podróży. Do przesyłania bieżącej lokalizacji konieczne jest zainstalowanie w PDA lub dedykowanym urządzeniu specjalnej aplikacji MiploSync współpracującej z AutoMapą - i uaktywnienie komórkowego połączenia z Internetem.

Uniknąć korków

Entuzjaści technologii GPS, od momentu pojawienia się urządzeń GPS w masowej sprzedaży na polskim rynku, nie poprzestawali na "biernym użytkowaniu" nawigacji. Stąd popularność tworzonych społecznościowo serwisów internetowych, w których można zgłaszać i pobierać informacje np. o fotoradarach.

Użytkownicy rozwiązań nawigacji satelitarnej w Europie Zachodniej od dawna korzystają z pożytecznych komunikatów drogowych Traffic Message Channel. Mogą one pochodzić od służb drogowych, policji czy automatycznych czujników przy drogach mierzących natężenie ruchu. Działanie TMC jest w zasadzie rozwinięciem funkcjonalności RDS. Wybrane radiostacje na falach FM przesyłają cyfrowo informacje o korkach, zatorach i innych zdarzeniach na drogach, w określonej lokalizacji. Urządzenia GPS, obsługujące informacje TMC (bezpośrednio lub przez zewnętrzny moduł), przetwarzają je i wyświetlają w postaci krótkich zestandaryzowanych komunikatów na ekranie odbiorników. Dane TMC mogą również wyzwalać funkcje automatycznej rekalkulacji i proponowania alternatywnych tras. W naszym kraju jak dotychczas nikt nie nadaje takiego sygnału, ale według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to się niedługo zmieni.

"Wkrótce również w Polsce będą dostępne usługi TMC (Traffic Message Channel). Prowadzimy już wstępne rozmowy z kilkoma stacjami radiowymi, które poprzez sygnał RDS nadawałyby informacje o ruchu drogowym odbierane przez urządzenia do nawigacji. Prace nad tym projektem rozpoczęły się w październiku ub.r. Pierwsze testy będą prowadzone najprawdopodobniej już w marcu br., a start usługi jest planowany na koniec 2008 r. lub na początku przyszłego roku. Do tego czasu powinna zwiększyć się dostępność odbiorników GPS obsługujących TMC. Informacje przekazywane poprzez kanał RDS dotyczyć będą sytuacji na autostradach i drogach krajowych. Przekazywanie sygnałów TMC to kolejna z usług elektronicznych, jakie udostępni GDDKiA. Już teraz na naszej witrynie mogą zapoznać się z elektroniczną mapą warunków drogowych czy obejrzeć przekaz z zainstalowanych w całej Polsce kamer monitoringu ruchu" - mówi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.


TOP 200