Fujitsu buduje hiperpołączony świat

Fujitsu World Tour na drodze między Australią, USA i Azją, zawitało do Warszawy. Globalny charakter tego wydarzenia ma swój wymiar symboliczny – ukazuje nowy hiperpołączony świat, który firma zamierza współtworzyć.

Fujitsu buduje hiperpołączony świat

Konferencję otworzył Łukasz Świątek, szef marketingu na Europę Wschodnią w Fujitsu. Świątek mówił, że obecność firmy w Polsce powinna kojarzyć się z trzema rzeczami:

Innowacjami – Fujitsu ma 100 tysięcy patentów i wydaje rocznie trzy miliardy dolarów na swój dział R&D. Japońska firma stworzyła także pierwszy komputer 0-Watt-PC, czy technologię Palm Vein.

Technologiami – obszar, z którego firma znana jest w Polsce. Posiada ona całe spektrum produktów high-end (serwerów, macierzy) ale i usługi managed maintenance, czy ultracienkie rozwiązania workplace (notebooki i inne urządzenia mobilne).

Zobacz również:

  • 2024 – czego spodziewać się od technologii?

Usługami – choć nie było o nich mowy na ubiegłorocznej konferencji, to dzisiaj są już dostępne w Polsce. Świątek wymienił tu chociażby „Legacy Modernization”, gorący temat dla sektora bankowego, ale i usługi napędzające nowoczesny rynek usług detalicznych i rozwiązania multichannel dla bankowości.

Na koniec, Świątek pochwalił się także sukcesem firmy w Łodzi. W tym mieście rozwijane jest centrum usług, które obecnie zatrudnia już 600 osób i świadczy usługi typu service desk, czy doradztwo z zakresu doboru infrastruktury IT dla klientów globalnych. Olbrzymim sukcesem jest także to, że w Łodzi stworzone zostanie centrum R&D dla oprogramowania i aplikacji napędzających serwery. Pracownicy tego oddziału Fujitsu będą tworzyli oprogramowanie, które trafi w ręce odbiorców na całym świecie.

Świat Hiperpołączony

Tak wygląda teraźniejszość dla Fujitsu w Polsce. Firma bardzo poważnie myśli jednak także o przyszłości. To, jak może ona wyglądać, omówił Ian Hunter, wiceprezes firmy.

Twierdzi on, że nasza planeta zamienia się w Świat Hiperpołączony. To termin używany przez Fujitsu i Światowe Forum Ekonomiczne. Oznacza on świat, w którym urządzenia i ludzie zaczynają porozumiewać się za pomocą bardzo szybkiego internetu. Bijącym sercem tego świata jest natomiast Nowa Rewolucja Przemysłowa napędzana przez Internet Rzeczy.

W tym nowym świecie informacje i dane stają się dostępne dla wszystkich, tworząc nieskończone możliwości rozwoju i okazje biznesowe. Fujitsu zamierza uczestniczyć w kreowaniu tego świata poprzez tworzenie rozwiązań zmieniających go na lepsze.

Maszyny i ludzie

Jako przykład takiego rozwiązania, Hunter wskazał system GPS działający w tokijskich taksówkach. Wykorzystuje on dane zbierane przez firmy przewozowe, służby ratownicze, a nawet informacje pojawiające się w mediach. Są on przesyłane do miejskiego centrum Big Data, które na ich podstawie tworzy symulację uwzględniającą między innymi tempo przemieszczających się pojazdów i natężenie ruchu ulicznego. Symulacja ta pozwala tworzyć optymalne trasy przejazdu z punktu A do B. Trasy, na przebycie których zużyte zostanie najmniej paliwa i czasu.

Innym przykładem wykorzystania innowacyjnych rozwiązań są czujniki montowane w samolotach firm Boeing i Airbus przez Fujitsu. Gdy dowolna z maszyn pokonuje trasę nad Atlantykiem, zbierane jest około 20 terabajtów danych o pracy silników i podzespołów samolotu. Informacje te trafiają do inżynierów, którzy dzięki nim dokładnie wiedzą, jak sprawują się konstruowane przez nich maszyny i w jaki sposób można je ulepszyć.

Hunter nie widzi granic tej nowej rewolucji przemysłowej. Wkrótce samochody mają same planować przeglądy, smartfony pokazywać jak zoptymalizować zużycie energii w naszych mieszkaniach, dentyści wezwą nas na kontrolę po otrzymaniu danych z naszej szczoteczki do zębów, a o zdrowie najmłodszych dbać będą czujniki przekazujące odpowiednie dane rodzicom dzieci. Oczywiście na dowolne urządzenie mobilne o dowolnej porze i w dowolnym miejscu.

Wyzwania

Hiperpołączony świat to jednak nie tylko same korzyści, ale i poważne wyzwania. Coraz bardziej zauważalne mają być zmiany klimatyczne, przybędzie ludzi żyjących na świecie, a społeczeństwa będą się starzeć. Może zabraknąć jedzenia dla wszystkich, ponieważ rolnictwo będzie porzucane na rzecz mieszkania w miastach. Będziemy mieli problemy z zanieczyszczeniem planety i wzrośnie zapotrzebowanie na inteligentną (zautomatyzowaną) opiekę zdrowotną.

Fujitstu wierzy jednak, że jest w stanie odpowiedzieć na te wyzwania posługując się nowoczesnymi technologiami. To technologie mają być siłą pozwalającą szybko wprowadzić pozytywne zmiany. Firma twierdzi – posługując się między innymi badaniami Gartnera – że w nadchodzących latach ważne stanie się nie zwiększenie ludzkiej produktywności, ale znajdowanie mądrych, innowacyjnych sposobów wykorzystywania technologii i informacji, by otrzymywać potrzebne rezultaty.

Ludzie nie mają zdaniem Fujitsu coraz ciężej pracować, ale stawać się bardziej innowacyjni, prospołeczni. Mają współpracować i robić rzeczy w inny sposób, niż do tej pory. Mają wykorzystywać mobilność, Big Data i media społecznościowe, by stworzyć coś, co Fujitsu nazwało Human Centric Intelligent Society.

Human Centric Intelligent Society

Inteligentne społeczeństwo w którego centrum stoi człowiek to wizja świata, w którym wszyscy będą prowadzić bezpieczne i spokojne życie szukając spełnienia. Wiedza będzie w nim wykorzystywana, by wszyscy mogli odczuć korzyści z zachodzących, pozytywnych zmian.

Takie społeczeństwo, zdaniem Huntera, składa się z dwóch części. Pierwszą jest ICT „zaszyte” we wszystkich możliwych rzeczach; od butów, przez szczoteczki do zębów, mosty, taksówki, aż po poszczególne podzespoły wszystkich maszyn. Drugą są ludzie – kluczowy element realizowania wizji nowego rodzaju społeczeństwa. Ludzie, którzy potrafią wejść w interakcję z innowacyjnymi rozwiązaniami i wykorzystać oferowaną przez nie moc i możliwości.

Hunter po raz kolejny posłużył się tu przykładem tego, jak już tej chwili tworzymy podstawy takiego społeczeństwa. Działająca w Japonii, firma Aeon Agri Create, zmierzyła się z problemem wyludniania wsi (ucieczki młodych ludzi do miast), problemem starzejącej się siły roboczej, a co za tym idzie, coraz mniejszej liczby osób pracujących w rolnictwie.

Firma rozdała rolnikom smartfony, za pomocą których regularnie robione są zdjęcia plonów. W polach rozstawiono natomiast gęstą sieć czujników monitorujących kwasowość gleby, temperaturę powietrza i inne czynniki wpływające na uprawy. Zbierane dane przekazywane są do bazy danych, dzięki której tworzony jest rodzaj „poradnika”, mówiącego co robić, by mniej osób generowało znacznie bogatsze zbiory, a same warzywa i owoce były zdrowsze. Wiceprezes Fujitsu twierdzi, że takie innowacyjne rozwiązania, w krótkim czasie usprawniły pracę o 200%.

Hunter na koniec wystąpienia obiecał, że Fujitsu będzie inwestowało we wszystkie obszary Hiperpołączonego Świata. Pracując ze swoimi klientami, łącząc informacje, infrastrukturę i ludzi, firma podołać ma wszystkim wyzwaniom tego nowego świata. Hunter zachęca przy tym biznes, by już teraz rozpoczął swoją własną podróż prowadzącą do uczynienia świata lepszym dla nas wszystkich.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200