Forrester: Blu-ray wygra, ale to potrwa

Opracowany przez koncern Sony format Blu-ray ma zdecydowane większe szanse na zastąpienie popularnego dziś standardu DVD niż stworzony przez Toshibę i NEC-a format HD DVD - wynika z raportu opublikowano przez firmę Forrester. Nie znaczy to jednak, że jego zwycięstwo w trwającej od miesięcy "wojnie formatów" nastąpi w najbliższym czasie - prognozują analitycy.

"Blu-ray miał fatalny start - klientów zniechęciło długie oczekiwanie na pierwsze produkty obsługujące nową technologię. Nie ma jednak wątpliwości, że ten format jest lepszy i to on wygra" - tłumaczy Ted Schadler z Forrestera. Przedstawiciel firmy zastrzega jednak, że to potrwa - nawet kolejne dwa lata. Tyle czasu zajmie firmom promującym Blu-ray wprowadzenie na rynek odpowiedniej liczby urządzeń pracujących w tym standardzie i przekonanie klientów (zarówno indywidualnych, jak i korporacyjnych), o wyższość Blu-ray nad konkurencyjnym formatem HD DVD.

Zdaniem przedstawicieli Forrester, podstawową zaletą formatu Blu-ray jest jego wszechstronność, ponieważ świetnie nadaje się on zarówno do zapisywania filmów, jak i danych oraz gier na konsole (według Forrestera, HD DVD to format typowo filmowy). Kluczowym słowem są tu "konsole" - analitycy są przekonani, że ogromna popularność konsoli PlayStation znacząco przyczyni się do upowszechnienia formatu Blu-ray (przygotowywana właśnie do rynkowego debiutu konsola PS3 będzie wyposażona w czytnik płyt Blu-ray).

Zobacz również:

  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

Eksperci przyznają, że produkcja płyt Blu-ray jest wyraźnie droższa niż krążków HD DVD - jednak ich zdaniem zalety rozwiązania Sony (m.in. większa pojemność nośników) równoważą jego wady.

Analitycy Forrestera wytłumaczyli też, dlaczego "wojna formatów" będzie trwała jeszcze długo - ich zdaniem użytkownicy będą do końca zwlekać z poparciem jednej z dwóch technologii (czyli kupieniem odpowiedniego urządzenia) - większość z nich zrobi to dopiero, gdy wynik rywalizacji będzie przesądzony.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200