Ford i General Motors inwestują w Internet

Ford Motor i General Motors, znane amerykańskie koncerny motoryzacyjne, podpisały umowy z czołowymi dostawcami usług internetowych - Yahoo! i America Online.

Ford Motor i General Motors, znane amerykańskie koncerny motoryzacyjne, podpisały umowy z czołowymi dostawcami usług internetowych - Yahoo! i America Online.

W ramach umowy Forda z Yahoo! 105 mln użytkowników tego serwisu uzyska dostęp do stron producenta samochodów za pośrednictwem sekcji poświęconej motoryzacji. Ponadto firmy zamierzają wspólnie rozwijać specjalizowane usługi internetowe dla posiadaczy samochodów marki Ford. Dzięki nim możliwe będzie uzyskanie m.in. informacji o wymaganych przeglądach, uzyskanie porad itp. Serwisy te będą też świadczyć usługi, takie jak planowanie podróży, czy podawać informacje o sytuacji na drogach w dużych amerykańskich miastach.

Z kolei w ramach porozumienia General Motors z America Online użytkownikom AOL zostaną zaoferowane specjalne programy promocyjne. Zostanie poszerzona możliwość uzyskania dostępu do interaktywnych funkcji AOL, takich jak poczta elektroniczna z OnStar, dedykowanego kierowcom satelitarnego systemu GM. Ponadto GM wprowadzi do swoich kanałów dystrybucyjnych oprogramowanie AOL.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Forrester Research, w 1999 r. ponad 2 mln osób korzystało z Internetu w celu poszukiwania informacji przydatnych przy zakupie nowego samochodu. GM podaje, że do roku 2003 liczba ta ma wzrosnąć do 8 mln, co z kolei przyczyni się do sprzedaży aut wartości 12 mld USD.

Sieć dla kierowców

Poza współpracą z usługodawcą internetowym, Ford Motor zapowiedział także, że już w przyszłym roku wybrane modele jego samochodów będą wyposażane standardowo lub opcjonalnie w komunikację głosową oraz systemy informacyjne oferujące dostęp do Internetu. W połowie roku 2001 będą one stanowiły standardowe wyposażenie nowego modelu produkowanej przez Forda limuzyny lincoln.

Telematyczne systemy informacyjne i bezpieczeństwa będą stanowić także opcjonalne wyposażenie sprzedawanego w Europie modelu Focus, a w najbliższych latach mają zostać rozszerzone prawie na wszystkie sprzedawane na świecie pojazdy Forda. Telematyka jest zestawem stosowanych w pojazdach zaawansowanych rozwiązań i usług komunikacyjnych, wykorzystujących technologie telefonii bezprzewodowej, radia satelitarnego, systemów nawigacyjnych oraz dostępu do Internetu.

Jednak klienci Forda utrzymują, że na pierwszym miejscu stawiają bezpieczeństwo podróżowania niż możliwość korzystania z usług internetowych. Dlatego koncern zamierza skupić się nad rozwojem funkcji dotyczących bezpieczeństwa swoich aut. Zapowiada jednak, że wraz ze spadkiem cen systemów telekomunikacyjnych i komputerowych usługi telekomunikacyjne mają z czasem stanowić standardowe wyposażenie pojazdów.

Już w tym roku Ford zamierza wprowadzić do swoich pojazdów oferowanych na amerykańskim rynku wiele nowoczesnych funkcji związanych z bezpieczeństwem, systemami informacyjnymi, telekomunikacją i rozrywką. Znajdzie się wśród nich system automatycznego sygnalizowania o wypadkach, który kontaktuje się z wyznaczonym operatorem w celu zlokalizowania pojazdów, w których podczas wypadku uaktywnione zostały poduszki powietrzne. System będzie również automatycznie wykonywał połączenie telefoniczne z pojazdem, by uzyskać dodatkowe informacje o zdarzeniu. Ponadto odpowiednie służby będą wzywane do zdarzenia poprzez wciśnięcie specjalnego przycisku zawiadamiającego policję, pogotowie lub straż pożarną.

W ramach kolejnej usługi możliwe będzie natychmiastowe uzyskanie informacji o najbliższych punktach serwisowych, stacjach benzynowych i hotelach wraz z uzyskaniem planu dojazdu. Dostęp do Internetu pozwoli także na dostosowywanie do własnych potrzeb otrzymywanych informacji. Kierowcy poruszający się po dużych metropoliach będą natomiast na bieżąco informowani o sytuacji na drogach. Dostępne będą zestawy do obsługi telefonu za pomocą poleceń głosowych, służące jednocześnie do aktywacji zainstalowanych w pojeździe systemów telematycznych.

W przyszłości usługi te mają zostać poszerzone o radio satelitarne, możliwość pobierania plików muzycznych, synchronizację samochodowych systemów z komputerem przenośnym lub innymi urządzeniami czy też umożliwiać elektroniczne śledzenie skradzionych pojazdów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200