Flashowe programy na iPhone i tak powstaną

Firma Adobe opracowała nową wersję oprogramowania Flash Professional, służącego do projektowania aplikacji z bogatym interfejsem. Narzędzie umożliwi programistom pracującym we Flashu tworzenie aplikacji kompatybilnych z iPhone.

Nowy Flash Professional, oznaczony jako CS5, którego wydanie beta powinno zostać udostępnione jeszcze w tym roku, umożliwi eksport napisanej w nim aplikacji w formacie pozwalającym na uruchomienie jej na smartfonie Apple. Co ciekawe, Adobe rozwinęło swój produkt bez żadnej pomocy czy współpracy ze strony Apple, ale ma nadzieję, że producent iPhone'a doceni te wysiłki.

Flash Player to najpopularniejsze obecnie środowisko uruchomieniowe aplikacji RIA. Jego zasięg z każdym rokiem staje się coraz większy, obejmując rosnącą liczbę komputerów osobistych i urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu oraz platform systemowych. Flash Player 10.1, który również zostanie udostępniony pod koniec br., wprowadzi obsługę systemów Windows Mobile i Palm webOS. Kolejne mobilne OS-y: Google Android, Symbian i Blackberry, czekają w kolejce. Na chwilę obecną iPhone OS pozostaje więc jedynym mobilnym systemem operacyjnym bez oficjalnego wsparcia dla technologii Adobe.

Zobacz również:

  • Apple ostrzega przed szpiegowskim oprogramowaniem działającym podobnie jak Pegasus

Działania Adobe, o których była mowa wcześniej, to próba obejścia tej przeszkody. Programów stworzonych w nowym Flash Professional nie trzeba będzie przepisywać od zera, aby zapewnić im kompatybilność z telefonem Apple. Nadal jednak nie będzie to typowa obsługa Flash Playera w iPhone...

Adobe zgłosiło już do sklepu App Store siedem aplikacji napisanych w przedpremierowym wydaniu programu Flash Professional. Wszystkie z nich zostały zaakceptowane przez operatora sklepu bez modyfikacji.

Adrian Ludwig, menedżer produktu w grupie Adobe Flash Platform, podkreśla jednak, że udostępnienie wtyczki API dla przeglądarki Safari nie jest jedyną rzeczą, którą Apple powinno zrobić, by zapewnić iPhone'owi obsługę Flasha. Osobną kwestią pozostaje fakt, że Apple odrzuca aplikacje działające w środowisku uruchomieniowym - dlatego też Adobe wciąż potrzebuje pomocy partnera z Cupertino, by właściwie dostosować swoje oprogramowanie do wymogów osprzętu z logo jabłka.

Dla Kevina Lyncha, dyrektora ds. technologii w Adobe, iPhone niekompatybilny z Flashem to jak stary telefon z tarczą (porównania tego Lynch użył podczas wystąpienia na konferencji MAX).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200