Firmy stawiają na SaaS

Ponad 95% firm ankietowanych przez Gartnera zamierza w najbliższym czasie zwiększyć lub utrzymać na dotychczasowym poziomie korzystanie z aplikacji oferowanych w formie usług (software as a service - SaaS).

Co ciekawe, z raportu dowiadujemy się też, że choć zdecydowana większość firm zamierza korzystać z SaaS, to jednak w wielu przedsiębiorstwach wciąż nie wdrożono polityki korzystania z takich usług (stosowne regulaminy obowiązują tylko w 39% ankietowanych przez Gartnera firm - to zaledwie 1% więcej niż przed rokiem).

Raport przygotowano na podstawie ankiet, wypełnionych przez 270 menedżerów odpowiedzialnych za IT oraz operacje biznesowe, zatrudnionych w firmach z Europy, Azji oraz Ameryki Północnej (do udziału zapraszano wyłącznie osoby, które były w jakiś sposób zaangażowane w korzystanie z usług w modelu SaaS - np. uczestniczyły w planowaniu wdrożenia, implementacji czy budżetowaniu).

Zobacz również:

  • Zaskakujące prognozy rozwoju rynku IT
  • Coraz bardziej polegamy na aplikacjach mobilnych
  • Biznes pokochał chmurowe ERP

"Widać wyraźnie, że rozwiązania SaaS nie mogą być już traktowane jako nowinka - ponad połowa respondentów deklarowało, że w ich firmach korzysta się z nich już ponad trzy lata" - komentuje Sharon Mertz, dyrektor działu badań Gartnera.

Metrz podkreśla również, że w ciągu ostatnich kilku lat wachlarz usług SaaS znacząco się rozszerzył - obecnie najpopularniejszymi aplikacjami udostępnianymi w tym modelu są e-mail, narzędzia księgowe, rozwiązania do automatyzacji procesów sprzedaży, helpdesk oraz zarządzanie wydatkami (ok. 30% wszystkich wdrożeń SaaS dotyczy powyższych dziedzin).

Jeśli chodzi o wydatki na usługi w najbliższych dwóch latach, to wyniki raportu napawają optymizmem - 53% respondentów zamierza nieznacznie zwiększyć środki przeznaczane na SaaS, zaś 19% ankietowanych planuje "znaczące zwiększenie". Ok. 25% zamierza nie zwiększać inwestycji, zaś tylko 4 % rozważa ograniczenie wydatków na ten cel.

Większość firm nie zamierza rezygnować z rozwiązań SaaS - nie znaczy to jednak, że wszyscy uważają je za idealne. Ok. 30% respondentów narzekało na problemy z implementacją - najczęściej dotyczyły one integracji usług z używanymi w przedsiębiorstwach rozwiązaniami oraz dostosowywaniem ich do potrzeb specyficznych grup użytkowników.

"Pewne problem oczywiście się pojawiają - ale mimo to większość firm zamierza renegocjować i przedłużać swoje kontrakty na korzystanie z usług SaaS. Z naszego raportu wynika, że przedsiębiorstwa zamierzają korzystać z SaaS - dlatego chcą dostosować umowy z dostawcami do swoich potrzeb. Zwykle chodzi o dodanie nowych funkcji, większej liczby użytkowników oraz, rzecz jasna, zweryfikowanie warunków finansowych kontraktu" - podsumowuje Mertz.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200