Firmy coraz wiecej myślą o rozwoju i innowacji

Jak pokazuje raport firmy The Boston Consulting Group, firmy ze wszystkich sektorów przestają myśleć o kryzysie i zaczynają bardzo intensywnie myśleć o rozwoju i innowacji. W tym obszarze widać bardzo dużą zmianę w porównaniu do 2010 roku. Firmy inwestują w innowacje głównie po to by tworzyć długoterminową przewagę konkurencyjną.

Badanie przeprowadzone przez BCG pokazuje, że innowacyjność zajmuje kluczowe miejsce w priorytetach menadżerów firm. Aż 24 proc. menadżerów powiedziało, że innowacyjność ma dla nich najwyższy priorytet, a 52 proc., że innowacyjność jest wśród trzech najważniejszych priorytetów w ich firmie.

"W rankingu innowacyjności BCG dominują firmy technologiczne. Jest ich aż 11 w pierwszej 30-tce raportu i można powiedzieć, że są motorem innowacyjności innych branż" - powiedział Robert Stanikowski, Proncipal w BCG. W raporcie najbardziej innowacyjnych firm pierwsze miejsce zajęła firma Apple, drugie miejsce - firma Google, trzecie - Samsung. Na kolejnych pozycjach są Microsoft, Facebook, IBM, Sony, Haier, Amazon i Hyundai.

Zobacz również:

  • Biały Dom wyda zasady dotyczące sztucznej inteligencji
  • Takiej dominacji smartfonów Apple jeszcze nie było
  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach

Eksperci BCG obserwują obecnie kilka trendów - urządzenia mobilne, złożona analiza danych i big data oraz wdrażanie systemów centralnych, które mają skrócić czas wdrażania nowych produktów, przez duże firmy. "Big data to ostatnio bardzo modne hasło. Co ono oznacza dla biznesu? Przede wszystkim wzrost produktywności, obniżanie kosztów działania, lepszą analizę działań klientów i oferowanie im jeszcze bardziej dopasowanych produktów i usług" - wyjaśnia Robert Stanikowski.

I podaje przykład Citigroup w Singapurze - firmy, która wykorzystuje informacje na temat transakcji przy użyciu kart kredytowych, żeby zaoferować klientom zniżki w sklepach i restauracjach. "Jeśli klienci wyrazili zgodę na udział w programie, system Citi analizuje, w jakim miejscu znajdują się jego klienci, jaka jest pora dnia i jak postępowali w przeszłości. Na tej podstawie system wysyła klientom promocyjne oferty pobliskich sklepów" - opowiada Robert Stanikowski. Efektem takiego działania jest wzrost liczby transakcji przy użyciu kart kredytowych.

Jednocześnie Robert Stanikowski zwrócił uwagę na szereg wyzwań, które stoją przed firmami chcącymi wdrożyć big data. Potrzebują one silnej strategii i poparcia całego zarządu. Ponadto konieczne jest posiadanie przez firmę odpowiednich kompetencji - zarówno analityków, którzy budują modele i analizują duże zbiory danych, jak i menadżerów, którzy potrafią na podstawie tych danych podejmować decyzje. Równie ważna jest infrastruktura IT - wydajne serwery i oprogramowanie do analiz. Zdaniem Roberta Stanikowskiego polskie firmy zaczynają się coraz bardziej interesować big data i niektóre mają już duże sukcesy na tym polu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200