Firmowa technologia dla generacji Y

Ponieważ coraz więcej osób z generacji Y zajmuje stanowiska menedżerskie, chcą podejmować decyzje i są w stanie pomagać w podejmowaniu decyzji związanych z technologią. Z raportu wynika, że 69% chce mieć wpływ na technologię, której używa w pracy. Analitycy Forrester Research zalecają robienie ankiet wśród pracowników na temat narzędzi, których potrzebują w pracy oraz oceny używanej obecnie technologii.

Nieco inny świat?

Jakie pułapki czekają na pracodawców zatrudniających osoby z pokolenia Y? Z badania SmartCompany i Roy Morgan Research and Dun & Bradstreet wynika, że pokolenie Y to nie tylko problemy z brakiem dyscypliny technologicznej. Aż 70% australijskich pracodawców ze średnich i małych firm skarżyła się, że grupa najmłodszych pracowników ma problemy z poprawnym pisaniem i nie bardzo rozumie, na czym polega poprawne zachowanie w miejscu pracy, zaś 48% twierdzi, że ta grupa ma słabe umiejętności komunikacyjne. Jednocześnie przedstawiciele generacji Y albo nie wiedzą, albo nie przejmują się brakiem entuzjazmu swoich szefów. Około 90% pracodawców przyznaje, że osoby z generacji Y są bardziej wymagające niż inni pracownicy we wszystkim, co dotyczy kwestii awansu i rozwoju kariery, a 79% - że częściej proszą o podwyżki.

To tylko jedna strona medalu. Niektóre badania pokazują, że odmienność generacji Y to mit. Jeden z najczęściej powtarzanych stereotypów o generacji Y - według Corporate Leadership Council - to, że zależy im głównie na pieniądzach. Okazuje się bowiem, że wszystkim na tym zależy! Przedstawiciele generacji Y, X i wyżu demograficznego twierdzą zgodnie, że wynagrodzenie jest na pierwszym lub drugim miejscu przy ocenie potencjalnego pracodawcy. Przedstawiciele pokolenia Y jednak w nieco inny sposób oceniają poziom wynagrodzenia. Bardziej niż sama kwota interesuje ich, czy zarabiają więcej, czy mniej niż koledzy.

Kolejny mit dotyczy rzekomego braku lojalności. Okazuje się, że pokolenie Y jest bardziej lojalne wobec pracodawców niż inne grupy wiekowe. Aż 36% pracowników z generacji Y twierdzi, że czują się zobligowani do pozostania w firmie (31% dla generacji X i 32% dla przedstawicieli wyżu demograficznego). Poza tym wierzą w dobre intencje pracodawców. Aż 47% uważa, że pracodawca ma na uwadze dobro pracowników podczas podejmowania decyzji. Podobnego zdania jest ok. 40% generacji X i wyżu demograficznego. Jednak młodzi ludzie są bardziej zainteresowani poznawaniem różnych typów ścieżek kariery. Nie chcą zamykać się w jednym typie doświadczeń zawodowych.

Kolejna opinia na ich temat to to, że komunikują się w inny sposób. Czy jednak naprawdę? Na pewno chętniej korzystają z wiadomości tekstowych i serwisów społecznościowych w życiu osobistym. W miejscu pracy generacja Y i X używa jednak tych samych narzędzi do pracy grupowej, wiadomości tekstowych lub komunikatorów w kontaktach z przełożonymi, zaś dla pokolenia wyżu demograficznego odsetek ten wynosi 15%. W rozmowach z kolegami co czwarty przedstawiciel generacji Y używa nowych narzędzi komunikacji, wobec 19% z generacji X i 16% wyżu demograficznego. Nowe technologie komunikacyjne będą jednak coraz powszechniejsze w miejscu pracy, a różnice w wykorzystywaniu ich przez poszczególne grupy wiekowe będą się zmniejszały. Starsi pracownicy będą ich bowiem używali w coraz większym stopniu. Pracodawcy powinni więc skoncentrować się na poprawie komunikacji w całej organizacji, a nie na konkretnych narzędziach dla różnych grup wiekowych.


TOP 200