Firma bez serwera

W panującej obecnie erze mobilności pożądane jest aby mieć dostęp do informacji z każdego miejsca o dowolnej porze. Również pracownicy, którzy na co dzień przebywają poza firmą chcieliby móc pracować z taką samą wygodą, jak gdyby siedzieli przed biurkiem. Zdarza się także, że siedziby niewielkich firm na co dzień świecą pustkami. Czemu w takim razie inwestować w serwery firmowe, które utrzymują usługi wewnątrz firmy lub udostępniają je na zewnątrz? Prościej skorzystać z usług skierowanych do firm dostępnych w chmurze, które z pewnością pomogą w realizacji większości, jeśli nie wszystkich zadań.

Szeroki wachlarz dostępnych usług oferowanych w modelu Cloud sprawia, że w niewielkich firmach z powodzeniem można zrezygnować z utrzymywania usług wewnątrz własnej infrastruktury ograniczając koszty zakupu sprzętu, instalacji, utrzymania oraz aktualizacji. Niemal każdy obszar działalności firmy, który do tej pory był realizowany za pomocą oprogramowania zainstalowanego lokalnie może zostać zastąpiony rozwiązaniem dostarczanym z zewnątrz. Dzięki temu nie trzeba zatrudniać administratorów utrzymujących usługę oraz dbać o backup danych i aktualizację usług. Wszystko to zapewnione jest przez usługodawcę.

Podstawa komunikacji firmowej – poczta i WWW

Przez wiele lat dostarczaniem poczty elektronicznej zajmowały się firmy hostingowe oferujące usługi wykorzystujące głównie protokoły POP3, IMAP. Tego typu oferty mają to do siebie, że są stosunkowo tanie. Jednak od pewnego czasu firmy hostingowe oferują nie tylko samą usługę poczty elektronicznej, ale również całe systemy pracy grupowej znane przede wszystkim z serwera Microsoft Exchange. W ofercie Home.pl współdzielenie plików, zadań i kalendarzy możliwe jest dzięki usłudze Cloud Email Xchange. Wykupuje się ją jako dodatkową licencję do poczty na home.pl. Dla firm korzystających już z usługi poczty koszt jednego stanowiska to 6,58 zł miesięcznie lub jeśli razem z usługą wykupowana jest również poczta elektroniczna można ją nabyć w pakietach na 10, 25 i 50 stanowisk w cenach odpowiednio 68,33zł, 169,58zł i 336,66 zł miesięcznie.

Zobacz również:

  • Rosną wydatki na chmurę publiczną

W cenie Cloud Email Xchange klient otrzymuje możliwość korzystania z funkcji obiegu i udostępniania dokumentów, wymiany kontaktów, zadań oraz danych z kalendarzy. Po wykupieniu pakietu każdy użytkownik (stanowisko) otrzymuje 10GB dodatkowego miejsca w chmurze na przechowywanie plików, które w prosty sposób mogą zostać udostępnione innym użytkownikom.

Obsługa poczty oraz dodatkowych funkcji w ramach Cloud Email Xchange możliwa jest przez przeglądarkę internetową oraz dzięki instalacji specjalnej wtyczki konto może być również skonfigurowane w aplikacji Microsoft Outlook, przy czym wspierane są wersje od 2007 wzwyż.

Firma bez serwera

Dostęp do poczty 1 & 1 MailXchange

Podobną ofertę posiada również firma hostingowa 1&1 w pakiecie o nazwie MailXchange.

Każdy użytkownik otrzymuje konto z możliwością wykorzystania poczty, współdzielenia kalendarza, zadań, kontaktów oraz przestrzeni dyskowej. W ramach dodatkowej usługi InfoStore każdy użytkownik ma przydzielone miejsce na dysku w chmurze o pojemności 2GB, na którym zasoby mogą być współdzielone między innych członków zespołu, dzięki czemu wraz z kolejnym użytkownikiem zwiększa się ogólna przestrzeń przeznaczona na wspólne dane. Aby użytkownicy mieli pewność co do aktualności przetwarzanych plików w ramach usługi uruchomiona jest funkcja kontroli wersji dokumentów. Dzięki niej zachowana jest pełna kontrola nad zawartością dokumentów oraz możliwość powrotu do starszych wersji nawet, gdy zostały już nadpisane.

Funkcje usługi MailXchange również można skonfigurować w aplikacji Microsoft Outlook w wersjach od 2007, a dodatkowo mogą być również skonfigurowane na urządzeniach mobilnych z systemami wspierającymi ActiveSync. W pakietach indywidualnych od 1 do 4 użytkowników koszt wykupienia usługi to 39,90 zł za użytkownika na miesiąc, jednak powyżej 5 kont cena spada już do 19,90 zł za użytkownika. Oprócz wykupienia pojedynczych kont można skorzystać z pakietów zespołowych w kompletach po 5 lub 10 kont użytkowników za cenę odpowiednio 99,50 zł lub 199 zł miesięcznie.

Firmy hostingowe w parze z pocztą firmową udostępniają również konta na strony WWW. Dawniej wykupienie takiego konta wiązało się z tym, że firma we własnym zakresie musiała stworzyć witrynę, sklep lub inną aplikację webową. Aktualnie usługodawcy mają w swojej ofercie też gotowe produkty, które mogą być wykorzystane przez firmy o różnym profilu działalności. Wśród szerokiej oferty warto zwrócić uwagę na aplikacje sklepów internetowych. Wiele firm hostingowych w ramach konta oferuje możliwość instalacji znanych aplikacji Open Source do sprzedaży w Internecie takich jak Magento czy PrestaShop. W tym przypadku użytkownik zdany jest na siebie w zakresie konfiguracji i obsługi. Jednak wielu usługodawców posiada w swojej ofercie własne aplikacje sklepów internetowych, które również są bardzo dobrym narzędziem do skutecznego wykorzystania sprzedaży w sieci.

Home.pl ze swoim ClickShop oraz Nazwa.pl ze Sklepicom to oferty sklepów internetowych, które skierowane są przede wszystkim do użytkowników, którzy w ramach prowadzonej działalności, chcą w szybki i łatwy sposób rozpocząć sprzedaż w Internecie nie inwestując przy tym zbyt wielu środków.

Oczywiście aplikacje sklepów internetowych to nie wszystko, użytkownik zazwyczaj może zainstalować inną aplikację webową wybierając spośród kilkuset dostępnych w wielu obszarach tematycznych.

Szeroki wachlarz produktów dostępnych w ofercie firm hostingowych pokazuje, że każdy przedsiębiorca znajdzie tu na pewno coś dla siebie, a decydując się na wykupienie usługi w firmie zewnętrznej i rezygnację z serwera pocztowego i WWW w firmie zyskuje się spokój oraz bezpieczeństwo danych za niewygórowana cenę.

Pliki w chmurze

Serwer plików w lokalnej infrastrukturze również nie jest tym, co można uznać za niezbędne. Mimo tego, że coraz więcej rozwiązań typu NAS posiada funkcje udostępniania plików w chmurze, warto rozważyć skorzystanie z wybranego dostawcy dysków internetowych. Do przechowywania oraz wymiany plików z powodzeniem można wykorzystać coraz popularniejsze dyski w chmurze. Z każdym dniem zwiększa się ilość usługodawców, którzy oferują tego typu rozwiązania, ale prym wiedzie nadal trzech głównych dostawców.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200