Faktura w ROR

Krajowa Izba Rozliczeniowa uruchomiła system elektronicznych płatności Bilix. Na razie korzystają z niego klienci Inteligo, Zakładu Energetycznego Warszawa-Teren i platformy "n", wkrótce mają dołączyć osoby ubezpieczone w Link4.

Krajowa Izba Rozliczeniowa uruchomiła system elektronicznych płatności Bilix. Na razie korzystają z niego klienci Inteligo, Zakładu Energetycznego Warszawa-Teren i platformy "n", wkrótce mają dołączyć osoby ubezpieczone w Link4.

KIR uruchomił produkcyjnie własny system EBPP (Electronic Bill Presentment & Payment) - Bilix w listopadzie br. Nie jest to pierwsza tego typu usługa na polskim rynku. Przed kilku laty uruchomiono już system elektronicznej prezentacji i płacenia rachunków, który jednak - ze względu na małą popularność - przeniósł się z Internetu do tradycyjnych placówek handlowych. Przedstawiciele Krajowej Izby Rozliczeniowej liczą jednak, że nie będą musieli robić tego samego, a wszystko dzięki swoim akcjonariuszom - polskim bankom, z których systemami bankowości internetowej KIR chce zintegrować Bilix.

Obustronna wymiana danych

40%

Polaków posiadających konto w banku chciałoby - w ramach e-bankowości - otrzymywać gotowe do wysłania przelewy.

Rozwiązanie oferowane przez KIR miałoby całkowicie wyeliminować papierowe faktury i rachunki w kontaktach pomiędzy dostawcą masowych usług a ich odbiorcą. Dodatkowo - wraz z nimi - dostarczane mogłyby być drogą elektroniczną inne materiały, które dotąd były wysyłane pocztą w formie papierowej, np. informacje o ofercie. Usługa EBPP odniosła duży sukces w Wlk. Brytanii, gdzie tamtejsza izba rozliczeniowa Voca - wspólnie z firmą IT CheckFree - w 2004 r. uruchomiła usługę pod nazwą OneVu. OneVu pełni rolę integratora rachunków dla kilkudziesięciu dostawców.

Dla dostawców usług masowych oferta KIR miała być rozwiązaniem problemów braku zainteresowania ich klientów poleceniem zapłaty, z którego w Polsce korzysta mniej niż 3% osób, podczas gdy w Niemczech ten udział wynosi ponad 60%! W przypadku Inteligo - który brał udział w pilotażu i jest pierwszym bankiem, jaki korzysta z usługi Bilix - aż 10% właścicieli rachunków wyraża zainteresowanie otrzymywaniem rachunków w postaci gotowych do wysłania przelewów we własnym systemie bankowości elektronicznej.

Faktura w ROR

Schemat działania systemu Bilix.

Model działania systemu Bilix polega na tym, że dostawca usługi masowej (np. zakład energetyczny) zamiast wysyłać do klienta kopertę zawierającą rachunek lub fakturę, dostarcza do KIR dane w formie elektronicznej. Następnie Izba grupuje zebrane dane i udostępnia je bankowi, w którym konta mają odbiorcy danej usługi. Bank prezentuje klientowi otrzymane rachunki za pośrednictwem systemu bankowości internetowej. Ten zapoznaje się z prezentowanymi danymi i akceptuje (lub nie) płatność. W kolejnym etapie bank informuje KIR o statusie przetwarzania danego dokumentu, w tym o fakcie zaakceptowania bądź odmowie wykonania płatności. KIR ponownie grupuje otrzymane z banków informacje i przekazuje je w postaci informacji zwrotnej dostawcom wraz z komentarzem, dlaczego klient odmówił zapłacenia. Przepływ środków z tytułu opłaconych rachunków i faktur realizowany jest przez system Elixir lub jako przelew wewnętrzny.

"Po stronie wystawcy faktur oszczędnością jest brak konieczności drukowania dokumentów dla klienta i wysyłania ich pocztą. Ich odbiorca zaś oszczędza czas związany z wypełnianiem przelewów, które już są za niego wypełniane w ramach systemu Bilix. Czekają jedynie na jego akceptację" - mówi Paweł Stachurski, dyrektor sprzedaży KIR. "Dodatkowo nie musi pamiętać o terminie płatności rachunków ani kwocie do zapłaty" - dodaje.

Nieodwołalne polecenie przelewu

18%

Polaków dokonuje już opłat przez Internet.

KIR rozpoczął współpracę z Inteligo należącym obecnie do PKO BP. Jak zapowiadają przedstawiciele Izby, do końca roku podpiszą umowę z kolejnym z pierwszej piątki banków o największej liczbie klientów korzystających z usług internetowych. Jednak wszystkie 12 banków - akcjonariuszy Krajowej Izby Rozliczeniowej - zaakceptowało plan wprowadzenia usługi Bilix, a więc powinny wkrótce także udostępnić ją klientom.

Przystąpienie do Bilix dla klienta banku internetowego jest jednorazowe i odbywa się całkowicie drogą elektroniczną. W systemie bankowości internetowej pojawia się po prostu nowa zakładka "Bilix". Fakturę można obejrzeć, skomentować, zaakceptować lub odrzucić, a także pobrać ją na swój komputer, aby zarchiwizować. Trzeba jednak zaznaczyć, że zaakceptowanie zapłaty jest nieodwołalne.

"To korzyść nie tylko dla wystawcy rachunku lub faktury, ale także klienta. Przykładowo wraca on po dłuższych wakacjach do domu, zapomniawszy zapłacić fakturę przed wyjazdem. Dostawca telewizji kablowej odcina mu sygnał. Jest piątek wieczorem, a więc przelew do operatora TV nie dojdzie przed końcem weekendu. Dzięki systemowi Bilix otrzyma on jednak natychmiast informację o zleceniu nieodwołalnego przelewu i może warunkowo włączyć sygnał telewizji kablowej" - tłumaczy Paweł Stachurski.

Oczekiwanie na efekt skali

Według zapewnień KIR, wkrótce w zasięgu tego systemu ma znaleźć się 50% osób korzystających z bankowości internetowej w Polsce. Tymczasem dostęp do tego typu usługi ma już prawie 11 mln Polaków, a aktywnie korzysta z niej ok. 7 mln. Jeszcze w tym roku faktury i rachunki w systemie Bilix ma wysyłać do klientów Link4, a z jego usług korzysta 300-400 tys. osób, podobnie jak z platformy "n". Zakład Energetyczny Warszawa-Teren ma zaś 800 tys. odbiorców usług. W listopadzie br. wszystkie te trzy firmy zamierzają ruszyć z kampanią reklamową nowej usługi płatności. Być może to zachęci do przystąpienia do systemu Bilix kolejne banki i dostawców usług masowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200