Fake news - Facebook zmienia taktykę

Facebook wycofał się z pomysłu oznakowywania wiadomości jako fałszywe. Po dokładnym przeanalizowaniu całej sprawy korporacja doszła bowiem do wniosku, że jest to bardzo trudne zdanie i może nawet w niektórych przypadkach przynieść odwrotny skutek od zamierzonego.

Pierwotnie Facebook zamierzał informować użytkowników iż zamieszczona na jej witrynie wiadomość jest z dużą dozą prawdopodobieństwa fałszywa, dodając do niej flagę "disputed" (wątpliwy). Sprawa jest prosta gdy wiadomość zawiera intencjonalnie nieprawdziwą informację i prowadza użytkownika celowo w błąd.

Trudność polega na tym, że w niektórych przypadkach taka nieprawdziwa informacja może być tylko subiektywną opinią wyrażoną przez jakiegoś użytkownika, co mogło być interpretowane jako ograniczenie przez Facebook swobody wyrażania przez użytkowników ich opinii i próby narzucania im jedyni "słusznego punktu widzenia".

Zobacz również:

  • WordPress 6.5 trafia na rynek. Oto 5 najważniejszych zmian
  • Meta będzie znakować szkodliwe treści generowane przez AI
  • Dzisiaj rusza konkurs FakeHunter Challenge – Fake News Alert#

Dlatego Facebook nie będzie dodawać do nieprawdziwych według niego informacji flagi "disputed". Nie chcąc jedna pozostawiać użytkownika sam na sam z taką informacją, Facebook będzie wykorzystywać istniejący mechanizm "Related articles" umożliwiający dołączenie do niej uzupełniającego materiału będącego swego rodzaju polemiką czy jak kto woli sprostowaniem.

Facebook uznał iż jest to lepsza metoda walki z fałszywymi informacjami. Ilość takich informacji nie zostanie wtedy ograniczona, ale uświadomi użytkownikom, że mają do czynienia z wątpliwą informacja, którą warto zweryfikować.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200