Fabryka na dwóch kółkach

O rowerach w firmie Kross wiedzą (prawie) wszystko. O tym biznesie i jak należy zarządzać fabryką rowerów - również. Na IT też się znają, o ile może im pomóc lepiej i taniej produkować rowery.

O rowerach w firmie Kross wiedzą (prawie) wszystko. O tym biznesie i jak należy zarządzać fabryką rowerów - również. Na IT też się znają, o ile może im pomóc lepiej i taniej produkować rowery.

Tam świat kręci się wokół dwóch kółek. Chociaż popatrzywszy na las zaparkowanych samochodów przed przasnyską fabryką rowerów Kross, można w to powątpiewać, wystarczy chwila rozmowy z jej pracownikami, aby pozbyć się tego wrażenia. O rowerach wiedzą naprawdę dużo i wciąż się uczą. Ba! Po pracy są zapalonymi cyklistami, którzy na sobie sprawdzają jakość swoich produktów.

Co minutę nowy rower

Po fabryce oprowadza mnie Mariusz Kowalczyk, dyrektor produkcji i Tomasz Zieliński, szef IT. Towarzyszy nam także... sznur ram rowerowych oraz kartonów, które przesuwają się pod sufitem jak wagoniki kolejki na Kasprowy Wierch. To oczywiście nieodzowny element linii produkcyjnej, która oplotła zakład, ale dzięki temu pozwala, by średnio co 60 sekund pojawiał się nowy rower. "Teoretyczny czas montażu jednego roweru to ok. 37 minut" - twierdzi Mariusz Kowalczyk. "Nasze możliwości produkcyjne sięgają 1 mln sztuk rocznie" - dodaje Tomasz Zieliński.

Dzięki budowie magazynu wysokiego składowania łatwiej nam kompletować rowery i przygotowywać je do wysyłki w zależności od kanału dystrybucji. Obsługują go jednak ludzie, nie robot. Nie stać nas na fajerwerki - mówi Mariusz Kowalczyk, dyrektor produkcji w zakładach Kross.

Wchodzimy na wydział produkcji obręczy. To niezwykłe doświadczenie zobaczyć tysiące rowerowych ram, czekających na swoją kolej w kilkumetrowych stosach na wzór kolumn ogłoszeniowych z warszawskich ulic. "Przy sezonowych fluktuacjach popytu musimy zawczasu się zabezpieczyć i magazynować towar" - wyjaśnia Mariusz Kowalczyk. To wrażenie potęguje wizyta na wydziale produkcji ram (spawalni). Jeszcze przed chwilą widziałem aluminiowe i stalowe rury leżące na ziemi w magazynie, teraz odpowiednio powyginane i spawane przez robotników przekształcają się w rowerowe ramy. Za moment zostaną poddane procesowi śrutowania. "To oczyszczanie powierzchni metalowych z rdzy, lakierów czy farb. Przygotowuję powierzchnię pod malowanie, cynkowanie lub inne procesy, zapewniając im większą trwałość" - tłumaczy.

Tak przygotowana rama trafia do lakierni. Tu specjalne automaty lakiernicze dają kolor ramie. Okazuje się, że teraz nastała moda na biały i fabryka musi nadążyć za wymaganiami rynku. W drodze na montownię widzimy jak do wcześniej przygotowanych obręczy, pracownicy dostawiają szprychy. Specjalny automat wyważa gotowe koło, na które trzeba już tylko założyć gumę. Te wszystkie elementy spotykają się później w montowni. Ludzie skręcają rowery na czterech równoległych taśmach w tempie zaiste imponującym. Widać, że zaczyna się sezon. Kartony z gotowymi rowerami trafiają do magazynu wysokiego składowania, obsługiwanego przez specjalne pojazdy. Stąd ruszają w świat.

Skąd skręcić informacje?

Kross to żywy dowód na siłę rodzimej przedsiębiorczości. Jej założyciel, Zbigniew Sosnowski, działalność w branży rowerowej rozpoczął w 1990 r. od prowadzenia własnego sklepu rowerowego, który bardzo szybko przekształcił się w hurtownię, a następnie w montownię rowerów. Dziś Kross jest czołowym producentem rowerów w Europie i liderem na polskim rynku (50% rynku krajowego), mającym ponad 180 mln zł przychodu za 2007 r.

Firma jest również liderem eksportu, który stanowi obecnie ponad 50% całości wolumenu sprzedaży. Główne kierunki sprzedaży eksportowej to kraje Unii Europejskiej, ale również Ukraina i Rosja. Firma zatrudnia ponad 1000 osób i jest największym pracodawcą w regionie. Jak chwali się na swoich stronach WWW: "Wysoko wykwalifikowana kadra jest jednym z elementów przewagi konkurencyjnej firmy". Niewątpliwie bardzo istotnym elementem jej konkurencyjności jest także świadome i racjonalne wykorzystanie technologii teleinformatycznych na czele z systemem ERP, który jest sercem firmy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200