Exchange wspomaganie zarządzania

Microsoft Exchange 2003 Management Pack for MOM 2005

Exchange wspomaganie zarządzania

Microsoft Exchange 2003 Management Pack for MOM 2005

Microsoft Exchange 2003 Management Pack for MOM 2005 jest dodatkiem do serwera MOM. Zbiera on dodatkowe dane, poza tymi które przechwytuje serwer MOM, takie jak tempo transmisji wiadomości pocztowych, przepustowość wiadomości, szybkość dostarczania wiadomości i wykorzystanie serwera dla usług Exchange. Management Pack identyfikuje także potencjalne problemy i sugeruje sposób ich rozwiązania - jest to pewne połączenie funkcji zapewnianych przez Ouest i Zenprise - przy jednoczesnych możliwościach raportowania i lokalizacji problemów.

Management Pack wymaga użycia serwera MOM 2005 z SP1, a także SQL Server 2000 z SP4 oraz najnowszych łatek MSI (3.1). Po zainstalowaniu sewera SQL ważne jest włączenie opcji usług raportowania SQL Rosetta, ponieważ bez nich Management Pack nie działa.

Po zainstalowaniu wymaganych komponentów i ustawieniu niezbędnych kont i uprawnień, kreator konfiguracyjny ustawia reguły śledzenia wydajności (drogą wysyłania realnej poczty), kontrolowania dostępności niezbędnych usług, zapewniania, że dostępna jest wystarczająca pamięć dyskowa itp. Kreator tworzy także proste testy kont i zaczyna rejestrować dane.

Management Pack monitoruje wszystkie aspekty serwera Exchange, gwarantujące, iż magazyn wiadomości, system pomocniczy, SMTP, OWA, IMAP, POP i usługi AD pracują właściwie, a wydajność nie ulega degradacji. Domyślnie tworzone są raporty codzienne - odpowiedni skrypt określa porę ich wydania na godz. 14.00, ale czas ten można łatwo zmienić, dostosowując do indywidualnych potrzeb.

System zawiera dobry zestaw predefiniowanych reguł określających reakcje na specyficzne zdarzenia lub naruszenia ustawionych progów i zapewne wielu administratorów nie będzie potrzebowało ich zmiany. Reguły te mają różny poziom szczegółowości i określają metody alarmu wymagane dla każdego przypadku. Management Pack rejestruje błędy i jeżeli zachodzi taka konieczność, wysyła powiadomienie pocztą elektroniczną lub przez SMS.

Po zidentyfikowaniu błędu kojarzony jest z nim odpowiedni fragment bazy wiedzy, wspomagający rozwiązanie problemu. Chociaż jest to praktyczne, to jednak dostarczane informacje okazały się w teście mniej użyteczne niż te zapewniane przez Zenprise.

Warto zdawać sobie sprawę, że chociaż sam Management Pack jest bezpłatny, to już MOM 2005 nie. Kosztuje ok. 6099 USD za minimalną licencję na 10 serwerów. Ponadto wymagany jest SQL Server 2000, zamiast bezpłatnego serwera runtime, tak więc całkowite koszty mogą być znaczne.

Dlatego, jeżeli nie używa się MOM, to należy się zastanowić, czy cena serwera MOM i licencji na każdy serwer Exchange jest rozsądna. Natomiast jeżeli w instalacji pracuje MOM 2005, wybór Exchange 2003 Management Pack może być uzasadniony. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że jest on bardziej złożony w instalacji niż Zenprise i nie tak łatwy w użyciu, z drugiej jednak strony może on być wykorzystany w wielu instalacjach prawie bez kosztów.

Producent: Microsoft (http://www.microsoft.com )

Cena: Bezpłatny; wymaga jednak MOM 2005, kosztującego 6099 USD za licencję podstawową dla 10 serwerów.

Platforma: Windows 2003; obsługuje Exchange 2003.

Cechy: Bardzo dobrze integruje się z Windows, Active Directory i Exchange. Zapewnia dobre narzędzia monitorowania, bardzo dobre predefiniowane reguły dla alarmów oraz bazę wiedzy użyteczną przy rozwiązywaniu problemów. Brak serwera MOM 2005 pociąga dodatkowe koszty jego zakupu.

Zenprise 1.0.3

Exchange wspomaganie zarządzania

Zenprise 1.0.3

Zenprise bardzo się różni od pozostałych testowanych narzędzi: nie zarządza serwerami, ani też nie wysyła alarmów. Zamiast tego skupia się na lokalizowaniu błędów Exchange i zadanie to wykonuje bardzo dobrze.

Chociaż wielu administratorów podchodzi do systemów eksperckich ze sceptycyzmem, Zenprise zapewnia jednak użyteczne i jasne porady diagnostyczne, precyzyjnie instruując jak można skorygować problem. Śledzi on także dane wydajnościowe, tworząc informacje o trendach, pomagające administratorom identyfikować i rozwiązywać problemy zanim spowodują załamanie systemu.

Oprogramowanie składa się z serwera zarządzania i konsoli użytkownika. Niezbędny jest też SQL Server (może być w wersji MSDE). Aby uzyskać możliwość tworzenia raportów, konieczne jest jednak zainstalowanie pełnego serwera SQL i narzędzi raportowania dla SQL Server.

Zenprise pracuje samodzielnie, jako serwer webowy. Wykrywa środowisko Exchange, łącząc się z AD - używając trybu z agentem lub bez. Tryb "bezagentowy" wykorzystuje WMI (Windows Management Interface), podczas gdy tryb z agentem może być wdrożony do serwerów Exchange automatycznie. Administratorzy, którzy nie darzą zaufaniem dodatkowych agentów pracujących na krytycznych serwerach, z zadowoleniem przyjmą tryb bezagentowy, inni preferować będą szybszą reakcję i raportowanie, jak również zdolność uruchamiania lokalnych utility konfiguracyjnych, takich jak DSConfig, zapewnianych przez agenta.

Zenprise korzysta z trzech algorytmów w wynajdywaniu problemów Exchange: korelacji, przyczynowości i korekcji. System śledzi historie danych wydajnościowych w celu tworzenia dynamicznej linii odniesienia, która uwzględnia lokalne środowisko, liczbę użytkowników, porę dnia, miesiąc itp. Sygnatury przyczynowości są uaktualniane regularnie - tak jak w oprogramowaniu antywirusowym - w celu identyfikowania nowych problemów, kiedy się pojawiają, jak np. sprawy związane z nowymi service packs.

Akcje korygujące są także regularnie uaktualniane, a w odróżnieniu od wielu systemów online help, Zenprise zapewnia jasne i użyteczne instrukcje określające sposób rozwiązania problemu. Jego automatyczne diagnozy i rozwiązania, podawane w czasie rzeczywistym, rozciągają się na inne problemy sieciowe, takie jak połączenia internetowe, blokady zapory ogniowej czy "zacięcia" DNS - problemy, które mogą mieć wpływ na wydajność Exchange. W przeciwieństwie do wielu systemów śledzenia w ujęciu historycznym, ten nie wymaga od administratora ustawiania progów dla alarmów, ponieważ oprogramowanie tworzy własne progi na podstawie zebranych danych.

Podczas testów Zenprise poprawnie zidentyfikował wszystkie problemy zasymulowane w sieci testowej oraz zasugerował poprawne procedury usunięcia tych problemów. Zidentyfikował także trendy, które z czasem mogłyby prowadzić do problemów, takie jak szybko powiększające się skrzynki użytkowników lub ustawienia DNS, które mogą powodować niepożądane zwiększenie ruchu sieciowego.

Jeżeli Zenprise nie potrafi zidentyfikować przyczyny, to podaje listę potencjalnych problemów, które potrafi rozwiązać. Kolejnym użytecznym szczegółem jest to, że powiadamianie może być selektywne, uwzględniające role użytkowników - problemy sterownika domeny mogą być przekazywane do osób odpowiedzialnych za usługi katalogowe, sprawy DNS do osób odpowiedzialnych za tę usługę itp.

Cena 15 USD za użytkownika rocznie nie jest niska w porównaniu z pozostałymi pakietami. Ale jeżeli poszukuje się narzędzi intensywnej diagnostyki bez potrzeby raportowania i innych mechanizmów zarządzania, jest to dobry wybór. Zenprise oferuje też edycję SMB, obsługującą do tysiąca użytkowników, w cenie od 2500 USD za rok dla 50 użytkowników. Edycja ta zawiera także MSDE, ale brak jej modułu raportowania i obsługi klastrów.

Producent: Zenprise (http://www.zenprise.com )

Cena: 10 tys. USD za 500 użytkowników; 15 tys. USD za 1000. Dostępna trzydziestodniowa wersja próbna. Wersja SMB od 2500 USD rocznie za 50 użytkowników (maksymalnie 1000).

Platforma: Windows; obsługuje Exchange 2000 i 2003.

Cechy: Produkt wykonuje tylko jedno zadanie: lokalizuje problemy. Przegląda serwery Exchange, wynajduje na nich problemy i rekomenduje przejrzyste akcje naprawcze. Identyfikuje potencjalne problemy przed ich wystąpieniem.

Co wybrać?

Exchange wspomaganie zarządzania

Ocena pakietów wspomagających zarządzanie exchange.

Żaden z testowanych produktów nie jest rozwiązaniem kompletnym, tzn. pojedynczy produkt nie rozwiązuje wszystkich administracyjnych problemów Exchange. Management Pack for MOM jest najbliższy tego celu, aczkolwiek wymaga do pracy serwerów MOM i SQL.

Kombinacja Quest plus Zenprise do identyfikacji problemów może zapewnić bardziej kompletne rozwiązanie. Poszukującym wspomagania w zakresie dodatkowych zadań zarządzania Exchange dużą elastyczność oferuje specjalizowany zestaw narzędzi Quest. Organizacje z dużą siecią serwerów Exchange mogą zdecydować się na wykorzystanie wszystkich trzech produktów.

Jednak wielu administratorów nie potrzebuje kompletnego zestawu narzędzi zarządzania Exchange, tylko jednego lub dwóch produktów wypełniających luki w umiejętnościach i doświadczeniu zespołu obsługującego. Ponieważ wszystkie testowane produkty mogą być sprowadzane bezpłatnie (co najmniej jako 30-dniowa wersja próbna), można wypróbować je i podjąć właściwą decyzję.


TOP 200