Ewolucja firmy i systemu

Polski oddział Grene ma 84 własne punkty sprzedaży, setkę partnerów handlowych i ponad 15 tys. m2 powierzchni magazynowej. W ofercie spółki znajduje się kilkadziesiąt tysięcy produktów. Zarządzanie przy takiej skali działalności jest możliwe tylko dzięki wdrożonemu systemowi ERP.

"Najważniejsze jest, że w ciągu zaledwie pół roku osiągnęliśmy to, na czym zależało nam najbardziej - we wszystkich naszych sklepach i w centrali korzystamy online z jednego systemu, a co za tym idzie, mamy jedną wspólną bazę danych dla punktów sprzedaży" - mówi Roman Kapuściński, szef działu IT w firmie Grene.

Spółka Grene powstała w 1993 roku po prywatyzacji konińskiej Agromy. Pięć lat później w firmie zagościł pakiet TETA 2000. Firma Grene była pierwszym polskim przedsiębiorstwem, które zdecydowało się na wdrożenie tego systemu. Pierwotnie z oprogramowania korzystało ok. 50 pracowników. Obecnie na systemach TETY pracuje 300 osób. Ten wzrost obrazuje skalę rozwoju firmy na przestrzeni ostatnich lat. "W 1999 roku, kiedy wdrażaliśmy pakiet TETA 2000, w naszych sklepach funkcjonowały co najmniej trzy różne aplikacje obsługujące sprzedaż. Wtedy, naszym głównym celem było ujednolicenie i zestandaryzowanie użytkowanych systemów" - mówi Roman Kapuściński, szef działu IT w firmie Grene. Według niego, planowane było również uruchomienie spójnej platformy obejmującej wszystkie placówki handlowe spółki i działającej w czasie rzeczywistym. Utrudniały to jednak ówczesne możliwości technologiczne. Okazało się, że nie było możliwości uruchomienia systemu w trybie online w większości lokalizacji. Ostatecznie, w Grene uruchomiono specjalne rozwiązanie TETA Optimum, w ramach którego zintegrowano system TETA 2000 i TETA_C w kilkudziesięciu lokalizacjach. System TETA 2000 na bazie danych Oracle funkcjonował w centrali przedsiębiorstwa, a w oddziałach terenowych pracowały systemy TETA_C, które miały zapewnić odpowiednią funkcjonalność przy niewielkich wymaganiach sprzętowych.

W miarę rozwoju oferty i sieci handlowej Grene takie rozwiązanie przestało jednak wystarczać. Podjęto decyzję o modernizacji oprogramowania i rozszerzeniu możliwości firmowego środowiska IT, zwłaszcza pod kątem zwiększenia możliwości modułów sprzedażowych. "Podjęliśmy decyzję o modernizacji oprogramowania użytkowanego w naszych sklepach. Chcieliśmy wdrożyć system, który nie tylko sprosta naszym bieżącym oczekiwaniom, ale będzie też rozwiązaniem na przyszłość - miał to być system elastyczny, bezpieczny, przyjazny dla użytkownika i który będzie rozwijał się wraz ze zmieniającymi się potrzebami" - podkreśla Roman Kapuściński.

Krok po kroku...

Nowe rozwiązanie wspierające działalność sprzedażową miało objąć swoim zasięgiem wszystkie placówki Grene. Równolegle z analizą rozwiązań oferowanych przez różnych dostawców prowadzono działania zmierzające do unowocześnienia infrastruktury informatycznej i rozbudowy zaplecza serwerowego. Ostateczny wybór ponownie padł na rozwiązanie oferowane przez firmę TETA. "Istotny wpływ na naszą decyzję miała funkcjonalność aplikacji TETA Retail oraz architektura tego rozwiązania. Bardzo istotna była skalowalność środowiska i możliwość jego rozbudowy, gdy w naszej sieci pojawią się kolejne sklepy. Oczywiście duży wpływ na wybór miała nasza długoletnia współpraca z firmą TETA"- mówi Roman Kapuściński.