Ewolucja firmy i systemu

Z punktu widzenia oczekiwań firmy Grene kluczowa była integracja środowiska aplikacyjnego, a co za tym idzie, pełna kontrola rozliczeń z kontrahentami, usprawnienie zarządzania promocjami i rabatami oraz bieżący dostęp do danych o sprzedaży i poziomach zapasów w poszczególnych lokalizacjach. Oprogramowanie miało też usprawniać proces dostępu do informacji na temat realizowanych procesów biznesowych oraz ułatwiać ich analizowanie. Najważniejsze jednak było to, że wszystkie, rozrzucone po całym kraju sklepy miały korzystać z jednej spójnej bazy danych. Roman Kapuściński podkreśla jak istotna dla projektu była presja czasu. "Pierwsze prace wdrożeniowe miały się rozpocząć w październiku 2008 roku, a nowy system sprzedażowy musiał zostać uruchomiony we wszystkich istniejących sklepach przed rozpoczęciem sezonu, który przypada u nas późną wiosną i latem" - podkreśla szef IT firmy Grene.

... sklep po sklepie

W pierwszym etapie projektu opracowano modelową konfigurację, łączącego aplikacje TETA Constellation i TETA 2000, rozwiązania TETA Retail. Integracja zainstalowanego w centrali firmy systemu TETA 2000 z systemem TETA Constellation, działającym na serwerze sklepowym, została oparta na zdarzeniach biznesowych wykorzystujących mechanizm zaawansowanych kolejek Oracle. Na bazie tego mechanizmu określono zakres informacji i kierunek ich synchronizacji pomiędzy bazą centralną a bazą sklepów. Komunikacja pomiędzy sklepami a bazą sklepów odbywa się za pośrednictwem stałych łączy internetowych.

W styczniu 2009 roku opracowane rozwiązanie zostało uruchomione w dwóch pierwszych sklepach. W dalszej kolejności oprogramowanie było stopniowo wdrażane w pozostałych placówkach Grene. Równolegle z wdrożeniami prowadzono szkolenia i prace, mające na celu przygotowanie kolejnych sklepów. W pierwszych placówkach wdrożenie realizowano przy wsparciu konsultantów firmy TETA, kolejne lokalizacje były już obsługiwane samodzielnie przez pracowników Grene. Do końca lutego 2009 wdrożeniem objęto kolejne dziesięć sklepów. "W pierwotnym harmonogramie zakładaliśmy uruchamianie trzech sklepów tygodniowo. Wydawało nam się to górną granicą, ale w praktyce okazało się, że udało nam się uruchamiać aż dziesięć" - mówi Roman Kapuściński. W ostatnim ze sklepów system TETA Retail ruszył w czerwcu 2009 roku.

Przedstawiciele firmy Grene podkreślają, że ujednolicenie platformy systemowej pozwoliło na usprawnienie procesów wymiany informacji, uproszczenie procesów zarządzania w obrębie całej spółki oraz uporządkowanie bazy indeksów produktowych, a także bazy kontrahentów. "Najważniejsze jest jednak, że w ciągu zaledwie pół roku osiągnęliśmy to, na czym zależało nam najbardziej - we wszystkich naszych sklepach i w centrali korzystamy online z jednego systemu, a co za tym idzie, mamy jedną wspólną bazę danych dla punktów sprzedaży. To bardzo ważny krok, który niebawem zaowocuje kolejnymi korzyściami i usprawni nam pracę. Już teraz ogromną korzyścią jest dla nas pełna kontrola nad zapasami w magazynie centralnym i w sklepach" - podkreśla Roman Kapuściński. Dodaje przy tym, że w oparciu o spójne środowisko bazodanowe planowane jest uruchomienie obsługi kodów kreskowych i systemu automatycznego rozliczania kontrahentów.


TOP 200