Europejskie zakupy PC

Z analiz firmy Canalys wynika, że dzięki obniżkom cen oraz silnemu euro wartość sprzedaży notebooków wzrosła o 30,3 proc. Zwolnił natomiast popyt na komputery stacjonarne (wzrost rynku wyniósł 11 proc.) w miarę jak przedsiębiorstwa i konsumenci coraz częściej wybierają mobilne platformy. Rynek PC w regionie EMEA w IV kw. 2004 r. wzrósł łącznie o 16,8 proc. do 17,6 mln sztuk.

Europejskie zakupy PC

Canalys: rynek producentów komputerów PC w regionie EMEA - IV kw. 2004

W rankingu producentów na pierwszej pozycji jest Hewlett Packard z rynkowym udziałem 17,9 proc. Firma wprowadziła do sprzedaży 3,15 mln komputerów - o 7,7 proc. więcej niż rok temu. Jego najbliżsi rywale - Dell i Fujitsu Siemens Computers (FSC) odnotowali wzrost odpowiednio o 24,8 i 17,8 proc.

W czasie przedświątecznej gorączki zakupów sprzedaż notebooków w segmencie detalicznym wzrosła o 32,2 proc. Stacjonarne i przenośne komputery w tej kategorii wzrosły o 20,3 proc. Najdynamiczniej rosła sprzedaż notebooków Apple ( na fali popularności odtwarzaczy iPod) - o 64 proc., zaś łączna sprzedaż komputerów o ponad 33 proc.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Dobre prognozy dla chmury publicznej
Europejskie zakupy PC

Canalys: rynek producentów desktopów w regionie EMEA - IV kw. 2004

Z kolei IDC podaje, że komputerowy rynek EMEA wzrósł o 17,2 proc. do 18,4 mln sztuk. Rynek w Europie Zachodniej wzrósł o 14,9 proc., Europie Wschodniej o 24,9 proc. zaś w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu o 21,8 proc. Sprzedaż notebooków wyniosła 6,1 mln (wzrost o 34,6 proc.) zaś desktopów 12,3 mln (wzrost o 10,2 proc.)

Europejskie zakupy PC

Canalys: rynek producentów notebooków w regionie EMEA - IV kw. 2004

W regionie EMEA na czele są amerykańscy producenci HP i Dell. Rośnie presja ze strony tajwańskiego Acera oraz Fujitsu Siemens Computers. Numerem pięć został IBM. Na kolejny rok IDC prognozuje wzrost w regionie EMEA na poziomie 12-13 proc. - nieco mniej niż w roku ubiegłym. Popularność komputerów przenośnych będzie się utrzymywać, bowiem rynek jest daleki od nasycenia - twierdzi IDC.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200