Europejscy użytkownicy urządzeń elektronicznych powinni mieć zagwarantowane „prawo do naprawy”

Komisja Europejska przedstawiła w tym tygodniu szereg propozycji mających na celu ochronę konsumentów posiadających sprzęt elektroniczny, takich jak telefony komórkowe, laptopy i tablety, z których najważniejsza nosi roboczą nazwę „prawo do naprawy”.

Przeprowadzone niedawno badanie wykazało, że dwóch na trzech Europejczyków chciałoby dalej używać posiadane, ale zepsute urządzenie, gdyby tylko mieli możliwość jego naprawy.

Nowe propozycje są częścią szerszego planu realizowanego w ramach tzw. europejskiego zielonego porozumienia (European Green Deal), które stawia sobie za cel wzmocnienie pozycji konsumentów i zmuszenie przemysłu do rezygnacji z produkcji urządzeń, które w przypadku najmniejszej nawet awarii użytkownik musi wyrzucić, gdyż nie ma możliwości jego naprawy.

Zobacz również:

  • iPhone 15 najszybciej taniejącym smartfonem od Apple w historii
  • Komisja Europejska bierze pod lupę trzech amerykańskich gigantów rynku IT

Opracowany przez KE raport podkreśla, że w Unii Europejskiej kwestia recyklingu sprzętu elektrycznego i elektronicznego wymaga pilnego rozwiązania. Sprzętu takiego przybywa w Unii w zastraszającym tempie co wiąże się z tym, iż użytkownicy nie mają możliwości jego naprawy. Sprawa jest o pilna, ponieważ obecnie w Unii tylko 40% sprzętu elektronicznego jest poddawanych recyklingowi. Reszta trafia na wysypiska śmieci.

Rekomendacje opracowane przez Komisję Europejską obejmują też oprogramowanie i przewidują, że użytkownicy elektronicznych urządzeń powinni mieć również możliwość aktualizowania zarządzających nimi programów, co obecnie bardzo często nie jest możliwe, zmuszając tym samym użytkownika do kupowania kolejnego urządzenia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200