Europa przygotowuje się do rozkwitu bezprzewodowego handlu elektronicznego

W związku z rosnącą liczbą użytkowników telefonów komórkowych w Europie firmy prowadzące działalność handlową przez Internet przygotowują się do zwiększenia obrotów - wynika z najnowszego raportu "Europe's Mobile Internet Opens Up", przygotowanego przez Forrester Research.

W związku z rosnącą liczbą użytkowników telefonów komórkowych w Europie firmy prowadzące działalność handlową przez Internet przygotowują się do zwiększenia obrotów - wynika z najnowszego raportu "Europe's Mobile Internet Opens Up", przygotowanego przez Forrester Research.

Obecnie ok. 117 mln mieszkańców państw Unii Europejskiej korzysta z telefonu komórkowego, a do 2004 r.u aż 219 mln Europejczyków będzie wykorzystywać je do łączności z Internetem.

Forrester podaje, że liderzy europejskiego rynku internetowego są przekonani, iż budowa stron WWW przeznaczonych dla urządzeń przenośnych przyczyni się do zwiększenia ich przychodów i stwarza szansę pozyskania nowych klientów. Badanie objęło 50 firm prowadzących handel w Internecie i 25 czołowych operatorów telefonii komórkowej.

"Coraz więcej europejskich przedsiębiorstw podejmuje dynamiczne działania, w wyniku których w połowie przyszłego roku ma powstać wiele stron i serwisów przeznaczonych dla użytkowników telefonów" - mówi Matthew M. Nordan, analityk z Forrester Research.

Aż 90% ankietowanych odpowiedzialnych w przedsiębiorstwach za rozwój handlu elektronicznego planuje uruchomienie dedykowanych stron dla telefonów wyposażonych w małe wyświetlacze i oferujących na razie powolną szybkość transmisji danych. Serwisy te mają na początku oferować dostęp do m.in. skróconych wersji aktualności, kursów akcji czy różnych form obsługi klienta - np. możliwości śledzenia zamówienia. Wdrażanie takich usług ma być stosunkowo proste dzięki temu, że istniejące strony WWW dość łatwo jest przełożyć na format WAP. Z raportu wynika też, że menedżerowie szacują średnie roczne koszty związane z rozwojem i utrzymaniem tych stron na poziomie 87 tys. USD.

Istnieją jednak obawy, że wolność użytkowników co do wyboru serwisu, za pośrednictwem którego chcieliby dokonywać zakupów, może być ograniczana ze względu na komercyjne plany operatorów sieciowych. "Jedyną rzeczą, jaka może zahamować rozwój bezprzewodowych serwisów internetowych jest ograniczenie do nich dostępu użytkowników" - twierdzi M. Nordan.

Analitycy z Forrester przewidują, że 1/3 europejskich operatorów telefonii komórkowej, obsługujących obecnie ponad połowę wszystkich abonentów, może zaproponować swoim klientom ograniczoną ofertę. W jej ramach usługi handlu elektronicznego przez telefony komórkowe mogą być świadczone przez operatora we współpracy z wybranymi partnerami. Opłata będzie pobierana za każdorazowe skorzystanie z usługi, a dostęp do innych serwisów - zablokowany. Jednak niektórzy operatorzy mogą od początku umożliwić dostęp do wszystkich stron, a do roku 2002 presja klientów powinna zobowiązać do tego wszystkich operatorów - przewiduje Forrester.