Ericsson zbudował autobusową sieć WLAN z antenami wbudowanymi w szyby pojazdu

Ericsson zaprezentował w tym tygodnia w Las Vegas (na targach CTIA Wireless) ciekawe rozwiązanie - autobusową sieć WLAN, której antena została wbudowana w szyby pojazdu. Firma wbudowała w szyby antenę Wi-Fi typu dual-band, która jawi się pasażerom pojazdu jako ledwo widoczny, czerwony metal osadzony między warstwami szkła.

Ericsson zademonstrował rozwiązanie na stoisku poświęconym bezprzewodowym sieciom heterogenicznym, które wykorzystują jednocześnie technologię Wi-Fi i sieci komórkowe. Firma pokazała autobus, jednak jej pomysł może znaleźć zastosowanie w każdym pojeździe zawierającym szyby, a więc np. w samochodzie czy pociągu.

Konstruując antenę Wi-Fi wbudowaną w szyby, Ericsson chciał rozwiązać problem dotykający mobilnych użytkowników, którzy podróżują autobusem i chcą w tym czasie nawiązać łączność z siecią komórkową. Często nie mogą tego zrobić, ponieważ produkowane obecnie szyby potrafią zawierać cienką, całkowicie przezroczystą warstwę, która jest wykonana ze specjalnego, wprasowanego w szkło aluminium. To izolacja termiczna chroniąca pasażerów przez słońcem lub niską temperaturą. W połączeniu z metalem tworzącym obudowę pojazdu, konstrukcja taka jest niczym innym jak klasyczną klatką Faraday’a, która zatrzymuje fale radiowe.

Zobacz również:

  • Ericsson dostarczy komponenty radiowe dla sieci LTE450 w polskiej energetyce

Pasażerowie takiego pojazdu nie mogą korzystać z zewnętrznych sieci komórkowych, ponieważ blokuje on wszystkie sygnały radiowe. Inżynierowie z firmy Ericsson sięgnęli więc po rozwiązanie polegające na wbudowaniu w szybę, razem ze wspomnianą wcześniej aluminiową warstwą termiczną, anten Wi-Fi. Chociaż są to proste, pasywne anteny, to każda z nich usprawnia znacznie pracę wewnętrznej sieci bezprzewodowej.

Mamy tu do czynienia z systemem komunikacyjnym pracującym podobnie jak sieci Wi-Fi "in-flight" instalowane w samolotach. Pasażerowie logują się do wewnętrznej sieci Wi-Fi, która przekazuje następnie sygnały do sieci długodystansowej (takiej jak np. LTE), komunikującej się dalej ze światem zewnętrznym.

Pomysł firmy Ericsson może też znaleźć zastosowanie w wieżowcach, których ściany są wykonane ze szkła. Takie "szklane" anteny mogą nie tylko usprawnić pracę sieci Wi-Fi obsługującej biuro, ale mogą również zwiększyć zasięg oraz przepustowość wewnętrznych systemów komunikacji komórkowej, jeśli takie znajdują się w budynku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200