Entuzjazm do uczenia się
- Dorota Konowrocka,
- 16.11.2010
Michał Grabarz, menedżer usług IT na Europę w polskim oddziale firmy Infosys
Ta zatrudniająca 110 tys. pracowników organizacja wielokrotnie była nagradzana za stosowane metody i narzędzia zarządzania wiedzą w organizacji. Żaden z pracowników Infosys nie ma rygorystycznego obowiązku powiększania bazy wiedzy czy zawodowego rozwoju poprzez udział w kursach e-learningowych lub jakichkolwiek innych (może z wyjątkiem obowiązkowych BHP, etyki biznesowej czy polityki bezpieczeństwa) i nikt nie może się spodziewać nagrody tylko za to, że napisał konkretny post czy zaliczył konkretny kurs. Wiadomo jednak, że jeśli przy awansie rozważane są dwie osoby o podobnych kompetencjach, to prawdopodobnie na promocję może liczyć ta, która bardziej udziela się w życiu firmy i aktywniej rozwija swoje zawodowe kompetencje. "Również przy dorocznej ocenie pracowniczej wyżej oceniane są te osoby, które pracują nad swoimi kompetencjami i tworzą dodatkową wartość. Nie zmienia to jednak faktu, że zachęcamy, pomagamy, ale nikogo nie zmuszamy do uczenia się" - podkreśla Michał Grabarz.
Według ekspertów, podstawę e-learningu stanowi aktywny udział uczącej się osoby dorosłej w rozwiązywaniu problemów oraz krytyczne myślenie o procesie uczenia się. Innymi słowy, chodzi o to, czy osoba ucząca się uważa dany kurs lub materiał edukacyjny za użyteczny i wciągający. "Gry symulacyjne, które najmocniej angażują pracowników, są bardzo pracochłonne w przygotowaniu, więc najczęściej stawiamy na jakąś kombinację tekstu, obrazu i quizu: też wciąga, a kosztuje znacznie mniej" - mówi Michał Grabarz z firmy Infosys.
E-learning rządzi się swoimi regułami. Szkolenie e-learningowe nie może być zbyt długie, bo jest czymś, do czego pracownicy sięgają z własnej inicjatywy, między innymi swoimi obowiązkami. Materiał przewidziany na trzy godziny jest po prostu odpychający. Jeśli szkolenie będzie atrakcyjne, to pracownik podzieli się tą informacją z innymi i może ich również zachęci do sięgnięcia po ten właśnie kurs.
- Repozytoria książek i raportów w formie elektronicznej dostarczane przez zewnętrznych dostawców.
- Repozytoria wiedzy w formie white papers i case studies związanych z produktami i usługami firmy, dokumentacji projektowej, szablonów dokumentów, raportów poprojektowych, wpisów tematycznych i baz kontaktów, tworzone przez pracowników organizacji.
- Bazy kursów e-learningowych w formie tekstów, grafik, zdjęć, prezentacji i materiałów wideo, symulacji, gier, interaktywnych ćwiczeń i testów.
- Korporacyjne fora eksperckie, blogi, portale społecznościowe i systemy informacji o kompetencjach i doświadczeniach pracowników.
- Program rotacji pracowników w ramach działów, projektów i całej organizacji.
- Programy mentoringowe.
- Realne i wirtualne platformy nieformalnych spotkań.