Energetyczna informatyka

Podział rozwiązań dla rynku energetycznego

Unbundling

Najistotniejszym wydarzeniem dla polskiego rynku energetycznego, również w kontekście wyzwań informatycznych, było wydzielenie 1 lipca 2007 r. z zakładów energetycznych operatora sieci dystrybucyjnej (OSD). Jest to wynik unijnych wymogów obligujących wszystkie spółki dystrybucyjne do dokonania oddzielenia części zajmującej się obrotem energią, od zajmującej się dostarczaniem jej dla klientów końcowych. Procesy konsolidacji i unbundlingu to niezwykle trudne przedsięwzięcia organizacyjne, które znacząco zmieniają funkcjonowanie OSD i sprzedawców energii, we wszystkich aspektach działalności, w tym funkcjonowania systemów IT. Nowo powstałe spółki stanęły przed wyzwaniem opracowania od podstaw narzędzi informatycznych, które zapewniłyby im wsparcie procesów biznesowych.

"Zapoczątkowany 1 lipca 2007 r. proces unbundlingu spowodował, że stopień skomplikowania procesów występujących w przedsiębiorstwach energetycznych znacząco wzrósł. Dotychczasowe procesy biznesowe obejmujące jedną firmę zostały podzielone na kilka podmiotów, które muszą ze sobą nie tylko współpracować, ale i nierzadko konkurować. Wiele osób zastanawiało się, na ile proces podziału spowoduje wzmożony przepływ odbiorców pomiędzy spółkami, a co za tym idzie, rozpoczęcie walki o klienta. Obawiano się, czy spółki energetyczne są do tego odpowiednio przygotowane. Na szczęście dla spółek reakcja klientów była niewielka, co nie oznacza, że proces ten nie będzie się nasilał" - mówi Aleksander Faleńczyk, BPSC.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch
  • 9 cech wielkich liderów IT

Proces unbundlingu rozumianego jako rozdzielenie działalności spółek energetycznych na przedsiębiorstwo obrotu i przedsiębiorstwo dystrybucyjne znacząco wpłynął na kształt rynku IT w energetyce. W firmach dystrybucyjnych zostały systemy branżowe związane z infrastrukturą techniczną, np. systemy SCADA, natomiast spółki obrotu przejęły m.in. systemy związane z analizami sprzedaży i zakupu energii elektrycznej. "Wyzwaniem dla firm IT było przekonfigurowanie systemów dotychczas używanych wspólnie (np. billingowych) w taki sposób, by zapewnić skuteczną i bezpieczną wymianę danych pomiędzy obrotem a dystrybucją, abstrahując od tego, w czyim posiadaniu dany system się znalazł. Podział działalności wymusił też na spółkach IT modyfikacje oraz wzbogacenie swojej oferty w nowe rozwiązania do tej pory nieużywane w przedsiębiorstwach energetycznych" - podsumowuje Jacek Pawelczyk, Comarch. Pojawiły się dwa problemy z punktu widzenia firmowych systemów IT: konieczność podzielenia zasobów teleinformatycznych pomiędzy różne podmioty - operatora systemu dystrybucyjnego i sprzedawcę energii - oraz zapewnienie przesyłu danych pomiarowych przez operatora systemu dystrybucyjnego nie tylko do powiązanej z nim firmy zajmującej się obrotem energią, ale do wszystkich firm handlowych, które znajdą klientów na terenie danego operatora. Oprócz unbundlingu problemem stała się konsolidacja firm energetycznych, która zrodziła zapotrzebowanie na usługi integracyjne, standaryzacje i jednolite rozwiązania IT.


TOP 200