Employee experience i technologiczna podróż w czasie

Mike Ettling, CEO w firmie Unit4, opowiada, jak technologie i systemy IT dla biznesu mogą wpływać na poziom satysfakcji z pracy.

Dlaczego dołączył Pan do zespołu Unit4? Jakie możliwości widzi Pan w firmie i jej produktach?

W ciągu ostatnich 10 lat pracowałem w firmach powiązanych z HR, szczególnie tych, których działalność skupia się na technologiach wykorzystywanych przez HR. W Unit4 najbardziej przekonuje mnie hasło: „in business for people”. Ono naprawdę do mnie przemawia. Ponadto mam poczucie, że nasze produkty, w tym obecne na polskim rynku systemy marki Teta, są bardzo dobre. Powiedziałbym nawet, że razem z naszą architekturą ERP to jedne z najlepszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań z sektora IT dla biznesu.

Jak rozwija się przemysł IT? Jakie stoją przed nim wyzwania? Unit4 rozpoczął swoją działalność w latach 80. Co od tamtego czasu było największym wyzwaniem?

Technologia od lat ułatwia nam życie. W tym sensie nic się nie zmieniło. Zmienia się natomiast tempo tych przeobrażeń oraz to, w jaki sposób wykorzystujemy rozwiązania informatyczne. Bliżej nam w tej chwili do rozwiązań chmurowych oraz do inteligentnego oprogramowania wykorzystującego technologię Machine Learning. Software, który jest inteligentny, pozwala na interakcję z użytkownikiem. To jest właśnie kierunek, w którym idzie świat i w którym podąża również Unit4.

Nawiązuję do historii, ponieważ ta dekada nazywana jest złotym wiekiem HCM. Co było najważniejszym impulsem, który do tego doprowadził?

Myślę, że przełomowym momentem dla HCM była zmiana podejścia do zarządzania talentami. Firmy zaczęły skupiać się na indywidualnych talentach swoich pracowników i dostrzegły potencjał w rozwijaniu tych predyspozycji. Pracownik, który może rozwijać w firmie swoje personalne umiejętności, ma większą motywację do pracy, dzięki czemu jest bardziej produktywny. W tym podejściu pomaga też technologia. Nie wystarcza już to, że firmy dają pracownikom proste i intuicyjne narzędzia wspierające ich rozwój. Nadszedł czas, by firmy przestały traktować software jako narzędzie wyłącznie dla specjalistów HR czy finansistów, które służy tylko do tego, by optymalizować pewne procesy. Czas dać jednostkom, czyli każdemu z pracowników danej organizacji, platformę, która pozwala kontrolować i dodawać wartość do ich zawodowych doświadczeń.

W jaki sposób technologia pozwala przyciągać i zatrzymać w firmie pracownika?

Dziś, jeśli googlujesz HCM (Human Capital Management), znajdziesz też inne pojęcie: Employee Experience. Każdy o tym pisze. I słusznie, bo największym wyzwaniem w środowisku pracy jest dzisiaj to, że zamiast nadążać za technologią, my w firmach zazwyczaj cofamy się w czasie. Na co dzień używamy Instagrama, Facebooka, a potem przychodzimy do pracy, gdzie mamy siermiężny system ERP i wszystkie inne narzędzia, z których korzystały jeszcze poprzednie pokolenia i które nijak mają się do dostępnych na rynku technologii. Dostarczanie właściwego Employee Experience jest bardzo ważne, a technologia odgrywa tu ogromną rolę. Tym bardziej że oczywiste jest, iż młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy są bardzo nietolerancyjni wobec tej niekorzystnej podróży w czasie. Dlaczego Unit4 dobrze odnajduje się w tej sytuacji? Mamy taki system ERP, który rzeczywiście może zmieniać Employee Experience.

Jaki jest główny powód stale rosnącego zainteresowania systemami w modelu SaaS?

Są dwa powody rosnącego zainteresowania rozwiązaniami chmurowymi. Po pierwsze, są najbardziej opłacalnym sposobem konsumowania software’u. Wystarczy się zalogować, aby mieć pełny dostęp do potrzebnych funkcjonalności. To definitywnie obniża koszty, ale pozwala także na oszczędność czasu. Po drugie i chyba najważniejsze, rozwiązania chmurowe mają pozytywny wpływ na zmiany w modelu funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dzieje się tak, ponieważ dostawcy usług w chmurze, takich jak aplikacje Teta, oferują standardowe sposoby działania oprogramowania, które użytkownik/konsument może zaadaptować. Bazują one na dobrych praktykach i dostosowanie się do nich może być korzystne dla całej organizacji. Poza tym, kiedy pojawia się jakiś nowy element w systemie (update), można znacznie szybciej zaktualizować swój produkt.

Teta jest marką mającą bardzo silną pozycję na polskim rynku. Na czym skupia się polski oddział rozwijający tę markę? Jakie są plany na przyszłość?

Teta jest czołowym systemem HR w Polsce przeznaczonym dla polskich przedsiębiorstw. Po pierwsze, musimy utrzymać te projekty rozwojowe, które pozwalają na kontynuowanie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Po drugie, rozwijanie jakości Employee Experience jest kluczowym elementem dla marki Teta. To szczególnie istotne, bo dziś każdy może mieć funkcjonujący produkt, jednak nie jest to jednoznaczne z tym, że będzie dostarczał dobre doświadczenia dla pracownika, który z niego korzysta.

Dziękuję za rozmowę.

Employee experience i technologiczna podróż w czasie