Elektronicznie nie znaczy bez problemów
- Tomasz Jończyk,
- 24.11.2003
Konieczna współpraca
Nowelizacja normy w zakresie ujednolicenia zasad stosowania kodów kreskowych wymaga zgodnej współpracy szerokiego kręgu banków i wystawców masowych płatności. Ujednolicenie metody zapisu danych dotyczących zlecenia płatniczego pozwoli na obniżenie kosztów obsługi płatności masowych wszystkim podmiotom zaangażowanym w ten proces. Niższe koszty przekazywania i identyfikowania płatności powinny z kolei spowodować obniżenie prowizji płaconych przez klientów.
Standard zapisu informacji obejmujący całość zlecenia płatniczego w kodzie dwuwymiarowym radykalnie zmniejszyłby koszty obróbki zleceń płatniczych i prawidłowego przenoszenia informacji do elektronicznego komunikatu systemu Elixir. Jednocześnie zostałyby wyeliminowane błędy odczytu danych. Do odczytu informacji nie byłyby konieczne dwustronne uzgodnienia pomiędzy podmiotami odczytującymi kody a wystawcami płatności.
Bez względu na przyjęty scenariusz wprowadzenie standardu zapisu informacji dotyczących szczegółów płatności dla wystawców oznaczałoby zakończenie problemów z identyfikacją płatności i związaną z tym np. obsługą reklamacji. Banki prowadzące rachunki masowych wystawców mogłyby im dostarczać w pełni kompletne wyciągi elektroniczne.
Ujednolicenia kodów kreskowych i formatu informacji w nich zawartych ułatwiłoby także życie klientom, którzy mogliby opłacać swoje rachunki zarówno w bankach, jak i placówkach poczty, hipermarketach, a w przyszłości w automatycznych maszynach płatniczych (ATM) przystosowanych do odczytu kodów dwuwymiarowych. Odbywałoby się to bez ryzyka utraty informacji identyfikujących płatność. Ze względu na szybkość odczytu informacji z kodu kreskowego można założyć również zmniejszenie kolejek w punktach przyjmujących wpłaty.
Biorąc pod uwagę termin zakończenia prowadzenia rozliczeń w systemie Sybir, działania mające na celu ujednolicanie sposobu przekazywania informacji w kodach kreskowych powinny zostać podjęte już teraz. Pozostaje pytanie, który z podmiotów tworzących łańcuch: klienci - instytucje pośredniczące - wierzyciele może podjąć się roli głównego rzecznika koniecznych zmian.
W Polsce możliwe do wdrożenia wydają się dwa scenariusze. W obydwu rozwiązaniach na formularzu papierowym zlecenia płatniczego powinien znajdować się komplet informacji pozwalający na utworzenie elektronicznego komunikatu systemu Elixir poprzez rejestrację ręczną.
- Wdrożenie standardu jednowymiarowego kodu kreskowego przenoszącego informacje zawarte w polu "Tytułem" dotyczące szczegółów płatności. Elektroniczny komunikat byłby generowany na podstawie informacji zawartych w alfanumerycznych polach formularza standardowego oraz danych z pola "Tytułem". Możliwe byłoby także wykorzystanie baz danych zawierających informacje konieczne do utworzenia kompletnego komunikatu elektronicznego systemu Elixir.
- Wdrożenie standardu kodu dwuwymiarowego przenoszącego całość informacji dotyczącej zlecenia płatniczego i pozwalającej na automatyczne generowanie kompletnego komunikatu Elixir wyłącznie na podstawie informacji odczytanej z kodu.
Tomasz Jończyk jest pracownikiem Krajowej Izby Rozliczeniowej.