Elektroniczna organizacja

BT przeznaczy 10 mld euro w ciągu pięciu lat na stworzenie globalnej organizacji całkowicie opartej na telefonii cyfrowej i usługach ICT, z tego 2-3 mld euro przypadnie na rozwój tej oferty w Europie Środkowo-Wschodniej.

BT przeznaczy 10 mld euro w ciągu pięciu lat na stworzenie globalnej organizacji całkowicie opartej na telefonii cyfrowej i usługach ICT, z tego 2-3 mld euro przypadnie na rozwój tej oferty w Europie Środkowo-Wschodniej.

Elektroniczna organizacja

AAD VAN WAVEREN - dyrektor ds. operacyjnych BT Global Services w Europie.

Już wkrótce naszych domów strzec będą elektroniczne psy. Mikroprocesorowym czworonogom o posturze foksteriera, wyposażonym w kamery cyfrowe i superczułe mikrofony nie umknie najmniejszy szmer, czy ruch w obrębie domu. Kontrolowane za pomocą bezprzewodowej sieci szerokopasmowej dostarczą jego obraz o każdej porze dnia i nocy. Na podstawie analizy głosu odróżnią domowników od nieznajomych. Elektroniczne psy to również koniec uporczywie powracających pytań o to, czy wychodząc z domu wyłączyliśmy żelazko. Będzą one mógły bowiem łatwo to sprawdzić, a jeśli sprzęt będzie kontrolowany elektronicznie, także wyłączyć. To również koniec pośpiesznych powrotów do domu po dane zostawione na domowym komputerze. Pies będzie mógł podłączyć się zdalnie do naszych zasobów i przesłać nam potrzebne informacje. Na razie elektronicznego psa można kupić za - bagatela - 15 tys. funtów, choć prawdopodobnie prostsze modele będziemy mogli ostatecznie nabyć za ok. 1 tys. funtów.

Za przygotowanie tego elektronicznego cudu techniki odpowiadają naukowcy z BT, wspomagani przez koncern Sony. Brytyjski operator pozazdrościł sławy Microsoftowi i Intelowi, firmom rozwijającym koncepcję "elektronicznych domów" kontrolowanych całkowicie przez komputer. Ponad 3000 specjalistów zatrudnionych w wielkim centrum badawczo-rozwojowym Adastral Park rozwija wiele projektów, opartych na Internecie szerokopasmowym i rozwiązaniach bezprzewodowych. Wszystko przede wszystkim po to, aby zachęcić dostawców i klientów do korzystania z możliwości, jakie daje dostęp szerokopasmowy.

Zdalna kontrola

Kilkudziesięcioosobowy zespół pracuje nad wykorzystaniem Internetu szerokopasmowego i znaczników RFID w służbie zdrowia. Rozwija też rozwiązania umożliwiające kontrolę nad procesem produkcji, dystrybucji i wydawania leków. Nadajniki RFID umieszczone na półkach i pojemnikach z surowcami chemicznymi pozwalają na nadzór nad doborem odczynników potrzebnych do produkcji leków. W razie potrzeby błyskawicznie zawiadamiają o wszelkich odstępstwach od procedur. Dzięki powiązaniu informacji przesyłanej z opakowania z informacjami z karty personelu i pacjentów wkrótce będzie można też kontrolować wydawanie leków, zapobiegając pomyłkom niebezpiecznym dla zdrowia i życia chorych.

W Adastral Park trwają także prace nad koncepcją "Home 2 Zero", domów, w których wszystko - począwszy od prac w kuchni po wypoczynek i rozrywkę - jest zdalnie kontrolowane i zarządzane. Urządzenia kuchenne samodzielnie zgłaszające do serwisu usterki i umawiające wizytę specjalistów, kierunkowe głośniki emitujące dźwięk w ściśle określone miejsce i umożliwiające wszystkim domownikom słuchanie tego, na co mają ochotę bez przeszkadzania reszcie rodziny, czy trójwymiarowa telewizja, niewymagającą od widzów zakładania okularów. W przypadku Internetu szerokopasmowego dostarczenie dwóch "strumieni" obrazu, potrzebnych do transmisji 3D nie stanowi problemu. Jedynym ograniczeniem jest tu wyobraźnia projektantów.

Na jej brak nie może na pewno narzekać Adam Oliver, dyrektor zespołu projektantów w BT. Jego grupa pracuje nad nowymi metodami komunikacji z komputerami. Koncepcja "ambient interfaces" ma uzupełnić tradycyjne metody komunikacji z komputerem za pomocą klawiatury i środowiska Windows. Nowe, zaprojektowane przez designerów urządzenia mają pozwolić nam np. na wydawanie poleceń za pośrednictwem ruchów ręki w pobliżu czujników. Pozbawione klawiatury urządzenia w kształcie muszli, czy elektronicznego bukietu kwiatów mogą mieć wiele całkiem przyziemnych zastosowań, chociażby w kuchni, albo na salach operacyjnych, a więc wszędzie tam, gdzie wykorzystanie klawiatury bywa niemożliwe. Elektroniczny bukiet kwiatów o elastycznych łodygach może okazać się dyskretnym urządzeniem alarmowym, które np. poprzez układ przestrzenny kwiatów komunikuje nam o zmianach kursowych na giełdzie. Po co? "To trochę ucieczka od natrętnych sposobów komunikacji i powrót do metody przypominającej pagery - dzięki której to my decydujemy o tym, czy chcemy w tej chwili odpowiedzieć na zawiadomienie - jednak o wiele bardziej precyzyjnej" - odpowiada Adam Oliver.

Miliardy na rozwój

Olbrzymie zaangażowanie BT w projekty badawczo-rozwojowe to część strategii "XXI Century Network". W jej ramach, kosztem 10 mld euro, w ciągu pięciu lat BT przestawi się całkowicie na rozwiązania cyfrowe. "To pokazuje, jak bardzo jesteśmy przywiązani do tej wizji przyszłości" - mówi Aad van Waveren, dyrektor ds. operacyjnych BT Global Services w Europie. Pytany o to, czy ta zawrotna suma obejmuje także kraje Europy Środkowo-Wschodniej, odpowiada. "Jeszcze nie, jednak nie wyobrażam sobie, aby tak duży projekt obył się bez inwestycji w tej części Europy. I mam tu na myśli 2-3 mld euro" - mówi.

Strategia BT przypomina drogę, którą przebyły największe światowe firmy telekomunikacyjne. "Chcemy stać się firmą sieciową dostarczającą usługi IT" - mówi Tamas Ferenczi, menedżer regionalny BT ds. Europy Środkowo-Wschodniej. Sprywatyzowana 20 lat temu i zatrudniająca dziś ok. 100 tys. ludzi firma to nie tylko jeden z wiodących operatorów stacjonarnych w Wlk. Brytanii (wciąż posiadający prawie 62% rynku odbiorców indywidualnych i 42% rynku korporacyjnego), ale przede wszystkim najważniejszy hurtowy sprzedawca dostępu do Internetu i dostawca wyspecjalizowanych usług na wyspach brytyjskich. W portfolio BT, oprócz usług telekomunikacyjnych, są także usługi związane z dostarczaniem Internetu szerokopasmowego, rozwiązań mobilnych, czy integracją rozwiązań ICT. W tej kategorii znajdują się m.in. usługi call/contact center, telekonferencje, a także wdrożenia i outsourcing rozwiązań sieciowych.

Od 1999 r., kiedy brytyjski koncern otworzył pierwsze biuro w Europie Środkowo-Wschodniej w Pradze, BT udało się już zdobyć ponad 1000 klientów biznesowych, w tym ponad 200 w Polsce, m.in. Call Center Poland. BT zamierza skupić się na obsłudze w naszym regionie największych klientów biznesowych, oferując im przede wszystkim usługi łączności głosowej poprzez sieci IP, zarządzanie aplikacjami i outsourcingu ICT.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200